Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som ni vet börjar våra 740is få ett par år på nacken och sen jag köpte min för några år sedan tycker jag att
vindbrus och annat oljud har blivit värre.
Jag vet att det är omöjligt att få dessa stridsvagnar helt tysta, men jag skulle vilja sänka vindbrus och kanske annat oljud i den mån det går.
Jag söker tips på saker man kan göra, kanske byta lister runt fönster och dörrar?
Dela gärna med er av erfarenheter vad för lister ni köpte hur man gör och till vilket pris?
Jag är inte jätte sugen på att riva bort inredning och börja lägga asfaltsmattor men ge gärna tips på det med.
En beskrivning och artikelnummer på det ni köpt på diverse butiker underlättar också.
Tackar för alla tips och idéer.

/// Mvh Waiz
1. Främre sidorutorna brukar ha en tendens att åka fram i dörrarna med mer ljud som följd, om du öppnar dörren och tar tag med en hand på varje sida om glaset, kan du trycka övre delen av rutan bakåt då?
Isåfall, lägg i lite tejp bakom rutlisten ungefär i höjd med backspegeln och lite ovanför, det är Volvos servicelösning på detta problem.

2. runt 1990-91 kom det dörrlister för framdörrarna som även går ner på B-stolpen istället för att sluta i bakre övre hörnet på dörren. Hjälper en del mot vindbrus.

3. Montera plastinnerskärmar bak. Hjälper en del mot däckljud, men kanske mest mot stänkljud i regnväder. Sitter monterade på nyare 744, och om jag inte minns fel, på alla 745:or
Köp tjock (10mm) filtmatta som du klipper till och lägger ovanpå original ljuddämpningsmattor på golvet under den heltäckande filtmattan, så även i kofferten!
Som tidigare nämnts så ljudisolerar även ett ordentligt skickt med underredsmassa.

Du kan även byta tätningslisterna mellan dörr och kaross, men dom är dyrare än bilen om du köper nya på Volvo!
JE Jr skrev:1. Främre sidorutorna brukar ha en tendens att åka fram i dörrarna med mer ljud som följd, om du öppnar dörren och tar tag med en hand på varje sida om glaset, kan du trycka övre delen av rutan bakåt då?
Isåfall, lägg i lite tejp bakom rutlisten ungefär i höjd med backspegeln och lite ovanför, det är Volvos servicelösning på detta problem.
Jag kollade idag och rutan flyttar sig någon milimeter...är det alltså i fönsterskåran som jag ska lägga tejp?
JE Jr skrev:2. runt 1990-91 kom det dörrlister för framdörrarna som även går ner på B-stolpen istället för att sluta i bakre övre hörnet på dörren. Hjälper en del mot vindbrus.
Jag hade ingen list på dörrsidan, har du någon koll på vart man kan köpa sånna för en bra peng?
JE Jr skrev:3. Montera plastinnerskärmar bak. Hjälper en del mot däckljud, men kanske mest mot stänkljud i regnväder. Sitter monterade på nyare 744, och om jag inte minns fel, på alla 745:or
Har inga plastinnerskärmar varken i bak eller fram, men det kanske går att forma en asfaltsmatta eller liknande?
SA4AQS skrev:Kladda på ett tjockt lager underredsmassa under hela bilen.
Måste man inte slipa bort all rost då?
eller kan man bara måla över? :)
White skrev:Köp tjock (10mm) filtmatta som du klipper till och lägger ovanpå original ljuddämpningsmattor på golvet under den heltäckande filtmattan, så även i kofferten!
Som tidigare nämnts så ljudisolerar även ett ordentligt skickt med underredsmassa.

Du kan även byta tätningslisterna mellan dörr och kaross, men dom är dyrare än bilen om du köper nya på Volvo!
Vet du om man kan köpa dessa lister någon annanstans?
eller ska man köra på universal med dubbelhäftande tejp?

Tack för tipsen.

// Mvh waiz
Måste man inte slipa bort all rost då?
eller kan man bara måla över?
:)
Ta bort lös rost med stålborste eller annat lämpligt verktyg varpå du penslar på roststoppare, sedan kan du blaska på med underredsmassa.

Mvh GK

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]