Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stålis
Hallå!

Jag har en 740 turbo -90 som är chippad med Viking eco max. Laddar ca 0,8 bar.
När bilen är kall och jag kör iväg så "dör" motorn om jag försöker köra iväg annat än väldigt försiktigt. Den känns och låter nästan som att luften försvinner till insuget..? Släpper jag gasen igen så går den som vanligt.

Även när motorn är varm och man vill varva upp den på tomgång så sker samma fenomen om jag trycker plattan i mattan..

Några ideer??

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara LMM, kolla referensspänningen mellan stift 2 och 3 när motorn är avstängd men tändningen på. Jag behöver veta vilken LMM du har också, de sista 6 siffrorna i Boshnumret.

Mvh GK
av stålis
gnestakalle skrev:Kan vara LMM, kolla referensspänningen mellan stift 2 och 3 när motorn är avstängd men tändningen på. Jag behöver veta vilken LMM du har också, de sista 6 siffrorna i Boshnumret.

Mvh GK
Det kan jag kolla :) Fast får kolla ikväll/imorrn då jag jobbar sent idag. Menar du att jag skall spänningsmäta mellan stift 2 och 3 på kontakten till LMM??

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ja och kontakten måste ju sitta i så du får dra upp gummiskyddet och mäta från baksidan av kontaktdonet.

Mvh GK
av stålis
Hej igen!

Har mätt på bilen nu. Kan tilläggas att motorn är kall om det nu ha någon betydelse.
Mellan stift 2 och 3 hade jag 1.392V och numret på LMM är 0 280 212 016.

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Referensspänningen stämmer med specen för den LMM:n men att observera är att det inte behöver betyda att LMM är OK ändå, referensspänningen talar bara om att LMM är spänningsmässigt rätt kalibrerad. Tyvärr är det inte mycket mer man kan kolla med hjälp av det som en hemmamekare har tillgång till. Enda sättet att gå vidare är att testa med en annan LMM med samma Boschnummer..Det finns även 2 andra möjliga fel. Det ena kan vara att tomgångsluftventilen (tomgångsmotorn) hängt sig, det andra kan vara tempgivaren för systemet men då i kombination med någon av de andra möjligheterna.

Mvh GK

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]