Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 262c
Vet någon hur stort ingrepp det är att byta B28 mot en Volvofyra i en 260?
Har börjat ledsna på min nu, den går skapligt, inget rassel eller så men dock har lådan rasat igen.

Anledningen till att jag funderar på ett byte är att B28 an effektmässigt inte är nå vidare kontra bensinförbrukningen.
Även det att jag vill kunna dra iväg med familjen och känna den här tryggheten man har med Volvo, dock inte med B 28 under huven.

Om byte så sker kommer jag nån gång att bygga tillbaka allting, vill därför veta om några större ingrepp behövs, självklart räknar jag med en ev. kardananpassning, byte varvräknare mm.
av Rådlös
En viktig sak i det här projektet är att avgasreningsvärdena skall stämma med typbesiktningen. Sedan kan man tänka sig att det blir en viktskillnad också. Jag föreslår att du först av allt vänder dig direkt till Bilprovningen och frågar dom. Det är ändå dom (Transportstyrelsen) som kommer att ha slutordet i det här. Därför är det säkrast att gå på dom direkt. Dom har en hemsida med Frågor och Svar samt Kontakta oss. Du kan även ringa eller skriva pappersbrev. Dom är kommunickativa.
av Amarace
Ska du ha det laglligt, med omregistrering är det nästan omöjligt om du tar en motor äldre än 89, tar du 89 o nyare med allt som tillhör motorn är det lätt att registrera om.

Om du kör smygmodellen o hoppas dom inte tänker på det på besiktningen är en B23E valet du ska ha. Då byter du bara motor o låda som passar direkt, samt varvräknaren, mellanaxeln också har jag för mig. Se till att ha med motorfästena på framvagnsbalken och servofäste/servopump/slang också till B23, returslang från luft/bränslemängdmätaren och slang mellan bensinfilter o luft/bränslemängdmätare behövs också liksom luftburk o slang.
av 262c
Okej, men nu förstår jag inte, varför måste jag ha en spis nyare än 89 när bilen är årsm. 80? På en sådan behövs väl ingen katalysator?
Även effektmässigt borde väl en B28f vara motorstarkare än tex en B23? ?:-/
av 262c
Rådlös skrev:Effekten är nog det som har minst betydelse i sammanhanget. Det viktiga är nog avgasreningen.
Så med andra ord är det svårt eller näst intill omöjligt? jag tycker man ser dom då och då, 260 med utbytt spis.
Om man tar avgasreningen från B23: an då? Alltså sänker ner en helt komplett B23 från 1980 med likvärdig avgasrening som B28:an.
av Amarace
Spelar ingen roll, bilar årsmodell 76 o nyare är Avgascertifierade, då får man inte ändra nåt, förr så kunde VOlvo ge ett intyg för avgascertifiering för komponentkontroll när man bytte motor, men det har dom slutat med sedan några år, och då kan man kringå genom att ta en motor 89 o nyare, för då anses man göra en förbättring och då räcker det med regbesiktning
av 262c
Amarace skrev:Spelar ingen roll, bilar årsmodell 76 o nyare är Avgascertifierade, då får man inte ändra nåt, förr så kunde VOlvo ge ett intyg för avgascertifiering för komponentkontroll när man bytte motor, men det har dom slutat med sedan några år, och då kan man kringå genom att ta en motor 89 o nyare, för då anses man göra en förbättring och då räcker det med regbesiktning
Tack för ett mycket utförligt svar! Så med andra ord kan jag ta en spis från 89 och nyare, med avgasreningen kvar men strunta i katalysatorn?
Hur går det då med lambdan?
Just ja, vilken motor skulle du ha valt?
:-)-)
av Henke3
naturligtvis måste du ha katten och lambdan kvar, viktig del av avgasreningen på motorn du tar.
jag skulle tagit en B230FX från en 240 (lättast att få igenom besiktningen men svårare att hitta)
eller B230FB från en 740/940 (mer ombyggnation för att passa i 260)
av umekille
En bra början är kolla vilka avgaskrav bilen är
typad med.Har funderat sätta en rover-v8 i en
760 men blev avrådd pga. att avgasvärden skulle
göra den obesiktningsbar.
Problem med airbagen V70 .01

Han har sovit 10 år nu. Knappast han svarar […]

Vida 2014D... utgående...

När jag köpte min Vida & dice fö[…]

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]