Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
Vaccum på lågtrycsida stannar kompressorn (lågtrycksvakten) Det bästa är ju att ha två manometrar inkopplade o läsa trycken efter aktuell temperaturkurva Finns tabell att jämföra mot.
Top upp är enklast o känna att sugledningen är kall o tryckledning varm sluta fylla annars risk för överfyllning med kompressorskador.
Allt finns i länken ja hänvisa tidigare! Läs den innan ni börjar. Tro mig man MÅSTE veta vad man pysslar med.
Isak
av xxargs
Skall man labba själv så måste man läsa på - idag finns det massor att läsa, till skillnad från bara för 10 år sedan - både bra och mindre bra text, men det viktigaste är att ha en funktionsförståelse och förstå hur kylmediet fungerar.

att läsa haynes bok om Bil-AC kan vara en bra start - finns på svenska.

vill man labba på kylkrets på datorn så finns det en gratis programpaket som kallas "Coolpack" gjord av danskar en gång i tiden. - finns för dom flesta av dagens tillåtna köldmedier inklusiver ren propan och ren isobutan - dock ej för blandningar av dessa...

Har man inte tålamod att förstå hur programpaketet fungerar så har man egentligen heller inte tålamod att rota med sin egen AC... förståelse är viktig för att man inte skall göra en massa misstag som kan ge skador.

En sak som jag sett hanteras lite för lättvindligt är ordet 'Gasol' - Gasol är ett benämning för propan 95 i Sverige i de blå 20xx-flaskorna och P-flaskorna - dvs minst 95% propan och denna i ren form är inte lämplig alls att använda i bilens AC - den måste spädas ut med minst 40% isobutan för att den skall bli användbar.

Ren propan ger för hög tryck i systemet och fungerar pressostaten som tänkt på högtrycksidan så är det stor risk att den stänger av kompressorn eller att den står och klapprar så fort det är lite varmt. - fungerar inte denna så finns det en övertryckventil på kompressorns utgång (i stort sett alla kompressorer har det) som öppnar runt 30 Bar och en stor del av laddningen försvinner tillsammans med en rejäl skvätt av kompressorns olja och detta är riktigt obra, speciellt då säkerhetsventilen inte alltid är täta efteråt och tom. kan vara ett sprängbläck.

Om man nu vill experimentera (på egen risk förstås), är en blandning som blev ganska lagom var att ta en del 1 viktdel Jetboil Jetopwer campingasol och 1 Viktdel propan-95 (det vi kalla gasol eller husvagnsgasol) - det är viktigt att det är just jetboil jetpower och inte campingasol från primus, biltema eller andra märken då jetboil jetpower består av 20% propan och 80% isobutan - ingen N-butan då N-butan fungerar inte bra i Bil-AC då den har hög kokpunkt och gör att det ger dåligt med kyla. isobutan kallas också för R600a och används i moderna kyl och frysboxar som köldmedie.

- dom flesta 'vanliga' campingasolburkar brukar ha 20% propan, 26.6% issobutan 53.3% N-butan - alltså alldeles för mycket N-butan i sig

'gasol' som säljs i Europa för husvagnar skiljer sig från svensk gasol då europeisk gasol går under benämning LPG (liquid petrolium gas) och där är det en balandning av propan och n-butan samt lite Isobutan och liknar ganska mycket det som finns i campingasolburkar man köper för campingköket

---

Vid alla sådana jobb/experiment med gasol och AC så ser man till att kylarfläkten är ingång hela tiden - helst på högsta varvtal mha. tjuvkoppling dels för att en evetuell gasolläcka snabbt skall spädas ut i luften till obrännbar nivå och för att få stabil driftförhållande - annars så pendlar manometrar upp och ned hela tiden när kompressorn slår av och på och kondensorfläkten startar och stanna - inledningsvis skall ventilationen vara på max kyla när det är minst 20 grader varm omgivning. Se till att garageporten (om detta inte görs utomhus) är öppen mot utomhus vid arbete med gasol (det lär du ändå ha för att motorn är igång) . Ha brandsläckningsutrustning tillgänglig som alltid när man mekar med bil.

det är ingen ide att prova sådant här om det är 8 plusgrader där bilen står...
Användarvisningsbild
av crumpets
isak skrev:Vaccum på lågtrycsida stannar kompressorn (lågtrycksvakten) Det bästa är ju att ha två manometrar inkopplade o läsa trycken efter aktuell temperaturkurva Finns tabell att jämföra mot.
Top upp är enklast o känna att sugledningen är kall o tryckledning varm sluta fylla annars risk för överfyllning med kompressorskador.
Allt finns i länken ja hänvisa tidigare! Läs den innan ni börjar. Tro mig man MÅSTE veta vad man pysslar med.
Isak
Varför två manometrar? Serviceporten sitter ju på lågtryckssidan. Rätt tryck innan kompressorn = rätt tryck efter kompressorn.
Tabell för temperatur/tryckförhållandena ligger på säljarens hemsida.

xxargs, tack för förklaringen till gasol! Jag trodde faktiskt att det var godtycklig grisblandning av gaserna. Finns det lag på ett visst förhållande för att kallas detta, eller är det mer en praxis som tillverkarna följer?
Användarvisningsbild
av isak
Propan används i Sverige Butan nere i Europa den har sämre köld egenskaper. Det som skiljer är antalet kolatomer.
Isak
Användarvisningsbild
av erikn
Butan som är i gasol har väldigt hög kokpunkt (toro jag det heter) vilket gör att den inte förgasas vid låga temperaturer. Jetboil (t.ex.) har i stället ISO-butan som har lägre kokpunkt.
Användarvisningsbild
av Mabuse
crumpets skrev: Dessutom mäts ju trycket under gång på lågtrycksdelen. Så hur det skulle kunna vara nära vakuum på lågtryckssidan medan manometern visar en helt annan siffra (fortfarande på lågtryckssidan) går över mitt förstånd. Men jag är här för att lära mig så upplys mig gärna för du brukar i ärlighetens namn vara påläst och detta är som sagt baserat på antaganden från min sida.
Det var över 5 år sedan jag på allvar diskuterade detta med min AC-service-tekniker. Jag tog även foto på hans utrustning när den var uppkopplade mot min bil. Den hade två manometrar samtidigt inkopplade, både högtryck och lågtryck-sidan. Tyvärr försvann de fotona i ett hårddisk-ras ~4 år sedan, och jag har inte haft anledning att ta nya bilder. Jag har för mig att trycken låg runt 12bar på högtrycksidan och runt 2-3bar på lågtrycksidan, men som sagt, jag försökte inte aktivt att komma ihåg siffrorna eftersom de fanns på bild.

Med koll på trycket, så brukade han fylla på systemet lite åt gången tills AC-anläggningen kylde ner till ca 5-6°C, och efter det toppa upp med ytterligare 50gram. Det brukade bli ca 150-200g sammanlagt. Kvittona för fyllningen följde med pärmen med all annan dokumentation när jag sålde den bilen, jag minns inte vad jag brukade betala för toppningen. Gången innan det, ytterligare 2-3 år innan var det 1200:- för läcksökning, tryckkontroll och påfyllning.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag var med bilen på ac-verkstad förra sommaren, men de vägrade fylla på och ansåg sig för seriösa för att göra sånt utan att byta grejer.

Det som de fann en minimal läcka i var anslutning mellan kondensor och slangen dit. Kopplingarna gick inte att köpa lösa och de ville då byta alla slangar + kondensor. Det var där idén föddes att prova ful-kit som eventuellt kunde smörja upp packningar i den kopplingen som var kass.

Denna firman körde -inte- med dubbla mätare. De mätte endast på lågtryck. Kanske hade de gjort det om de gick med på att fylla. Jag provar hur som, det är en gammal bil och jag har inte orken att leta vidare efter mindre nogräknade firmor.
av kamilenski
För mig hade det varit viktigt att fylla rätt mängt. Det är enkelt att fixa om det finns inget i systemet. Bara läsa på burken som man ska fylla i systemet.
Användarvisningsbild
av crumpets
För mig är det inte så viktigt att jag inte kan utgå ifrån den uppskattning som tryck ger. Det må finnas prestanda att vinna på att ha exakt rätt mängd men vad jag läst mig till verkar det värsta som kan ske med lite för mycket/lite för lite bli just försämrade egenskaper. Att ha kyla alls är det viktiga för min del, inte att få det perfekt. Notera dock att det är pga att bilen är gammal och har skavanker i övrigt. Självklart är det inget man gör på en ny bil.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det stod tydligen på burkarna hur många gram innehåll det var så jag kostade på mig att räkna lite. 300g kylmedium totalt. Guiden föreslog att man skulle fylla ca 35% av rekommenderat. 900g stod det på AC:n i bilen, det blir alltså knappt 320g. Jag pös ut lite ur systemet för att kompensera för att det ju inte är vakuumsuget. Slog sedan i båda burkarna och nu ligger trycket på vad tabellen indikerar för den här utomhustemperaturen. Kylan är finfin.

Ska bli kul att se hur länge det håller. Det torde väl ha pyst ut till nästa sommar, men ~300 spänn för att få kyla sommaren ut känns det värt.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]