Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hammerin
Jonas_latt skrev:Jag har försökt lyssna mig fram. Ljudet hörs mest åt turbo hållet. Lyssnar man under hörs det mera.
Kan det va turbon eller grenrörspackningen? Eller kanske packningen mellan turbo och grenrör.?
Jag sätter nog en 5:a på grenrörspackningen eller den fyrkantiga packningen mellan turbo och grenrör!

Meddela gärna hur det går! =)
av hammerin
Jag vet inte hur man skulle kunna testa det men du kan ju be någon sitta i bilen och pumpgasa medans du har fingrarna runt själva packningen. Starta bilen kall då läckan troligtvis är större då.

De sitter en stor värmeplåt som är ganska bökig att få bort över turbon. Den måste du ta bort för att känna tyvärr.
av Andis
Jag har hört ett ljud som påminner om det du beskriver på min

Har själv med försökt komma på vart det kommer ifrån.

Min fundering är om det kan vara från enheterna som justerar kamaxlarna eller något till det som låter tycker ljudet jag hört verkar komma från ovadelen av toppen.

Har testat med 5w-40 olja då låter det mindre.

Verkstaden fick fel söka sist men tyckte inte det var något ovanlig ljud på den som behövdes åtgärdas. Kanske inte men är man petig så tycker man ju att det ljudet är lite frustrerande. Låter mest om det är riktigt varmt och man kört i stan och bilen är riktigt uppvärmd. Då efter några minuter och man startar den igen rasslar det till så man tänker vem ska fråga vad det var. Men ingen som sagt något än kanske bars jag som tänker på ljudet. Sen är min helt tyst utom om man kryp kör då kan man höra det låta precis som en värmeplåt som är lös vid 1000 Rpm. Men jag har letat verkstad har letat och inte hittat något som är löst så nu tror jag att det är någon eller båda enheterna som sköter kamaxel inställningen som låter.

Men kanske inte är det.

Titta och lyssna och se om du känner igen att ljudet kommer från samma ställe på din, ovansidan ventilkåpan i närheten av kamremen.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Jonas_latt
Andis skrev:Jag har hört ett ljud som påminner om det du beskriver på min

Har själv med försökt komma på vart det kommer ifrån.

Min fundering är om det kan vara från enheterna som justerar kamaxlarna eller något till det som låter tycker ljudet jag hört verkar komma från ovadelen av toppen.

Har testat med 5w-40 olja då låter det mindre.

Verkstaden fick fel söka sist men tyckte inte det var något ovanlig ljud på den som behövdes åtgärdas. Kanske inte men är man petig så tycker man ju att det ljudet är lite frustrerande. Låter mest om det är riktigt varmt och man kört i stan och bilen är riktigt uppvärmd. Då efter några minuter och man startar den igen rasslar det till så man tänker vem ska fråga vad det var. Men ingen som sagt något än kanske bars jag som tänker på ljudet. Sen är min helt tyst utom om man kryp kör då kan man höra det låta precis som en värmeplåt som är lös vid 1000 Rpm. Men jag har letat verkstad har letat och inte hittat något som är löst så nu tror jag att det är någon eller båda enheterna som sköter kamaxel inställningen som låter.

Men kanske inte är det.

Titta och lyssna och se om du känner igen att ljudet kommer från samma ställe på din, ovansidan ventilkåpan i närheten av kamremen.

Med vänlig hälsning,
Andis

Tror tyvärr inte det e samma ljud. Mitt försvinner då bilen blir varm. Lutar åt grenrörs packningen. :(
Användarvisningsbild
av Loppan78
Jag skulle nog gissa på grenrörspackningen eller möjligtvis grenröret. Grenrören hade en tendes att spricka på dom tidigare modellerna. Grenrörspackningen är inte helt ovanligt på lite nyare modeller (även på äldre modeller). Är det packningen som läcker och det inte har läckt för länge så kan det ibland hjälpa med att bara dra åt grenrörsmuttrarna så kan det bli tyst.

Ganska typiskt ett avgasläckage att det låter när det är kallt och slutar ganska snart när det börjar bli varm och metallen expanderar.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]