Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Tja, evidence var väl att överdriva, men det visar i alla fall att kopplingen kan hålla mycket längre än 16000 mil. Fast nu på slutet började den ge ifrån sig sådana små gnäll, som brukar betyda att bilen skulle uppskatta en ny lamell, lite då och då.
Användarvisningsbild
av Vojje
Du menar gnäll när du släpper kopplingen som beror på urtrampningslagret?
Du kan vara lugn. Kan hålla hur länge som helst :P .
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag är lugn, för jag har inte den bilen kvar längre. Men jag tänkte mer på det lilla tjut som ofta uppstår när en lamell som sjunger på sista versen, men inte börjat slira än, sätts an mot tryckplattan.
av perhall
Det är jättesvårt att beräkna livslängden för en vindruta, för stötdämpare, för strålkastare eller för en kupéfläkt. Lite lättare för en vattenpump eller xenonlampa. Men koppling är faktiskt, i mil mätt, helt omöjligt. 1000 mil eller 125 000 mil är nog möjligt beroende på körstil. Det är dock ovanligt numera att man byter koppling tidigt under bilens livslängd. Skulle tro att 80% av alla Volvo 850 från 1995 som väl gått kring 23-25 000 i snitt fortfarande har original koppling./PH
av Strip
Kopplingen bytt. Lamellerna såg i mina ögon felfria ut, de var tjocka (fem sex millimeter kanske?) och gott om utrymme ner till nitarna. Däremot var tryckplattorna fläckvis blå och såg allmänt ut som om de fått en släng proriasis. Överhettat?

Äntligen är det över. ARN tyckte som jag; att ansvaret faller på säljaren. Eftersom bilen blev mer eller mindre okörbar (pga kopplingen) i vintras hade jag redan ordnat själva reperationen, men har nu fått motsvarande summa av säljaren. Nu skulle man väl kunna tycka att jag borde vara nöjd, men jag surar fortfarande lite över att det är så lätt för företag att bete sig som svin utan att riskera ett skit.
av perhall
Även en "duktig" förare kan slita mycket koppling. Där jag bor är uppfarten extremt smal för en modern bil = när det är vinter så är det svårt att komma upp utan att slira på kopplingen, ibland luktar det lite bränt. har inte Haldex 4 tyvärr:)

Oftast håller en koppling bilen ut men det kan också vara så att det tillfälligt är olja på lamellerna som sedan försvinner.

Känner en gubbe som hade en BMW 520 och alltid slirade massor på kopplingen. Körde mest i stan. Efter knappt 15 år och drygt 20 000 mil sålde han den till en jag känner. Koppling fortfarande original. Fascinerande. Tror inte man byter så många kopplingar idag...
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Min 854 Turbo rullade 47000 mil med original koppling. Då har det dragits åtskilligt med husvagn och släp med den också.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har bytt koppling på två av mina bilar. Den första kopplingen var på min 245:a som då hade gått 38000mil. Bilen hade pappa haft sen den var ett år gammal och gått drygt tusen mil. Den gick enormt hårt under alla åren vi hade den. Mycket husvagn. Mycket båtvagn och tunga släp ett par gånger i veckan under lång tid när vi byggde huset och garaget.

Mitt andra byte var på Opeln vid 12000 mil. Den bilen var i mormors ägo innan mig och jag skulle kunna tänka mig att hon justerade hastigheten med kopplingen så som många äldre gör. :wink:
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]