Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har testat att sjösätta och dra upp båten idag med min MY-13 D5 AWD
Vikten på båt och släp ligger på ca: 1000kg, platsen är relativt brant och med lösgrus.
Vänster framhjul gjorde ett litet märke i gruset innan bakhjulen kopplade in och ekipaget kom ur sjön.
Testade sedan med samma sak fast med handbromsen i, vilket gick att göra på min MY-11 utan problem!
Det gick inte lika bra då framhjulen började spinna, så det är tydligt att det inte driver lika "hårt" bak
på gen 5 som det gjorde på gen 4.
Hursomhelst så gjorde bilen jobbet, vilket jag är glad för!
Men det kändes något tryggare på min MY-11 då jag kunde starta med handbromsen "åtdragen" direkt ur sjön...
122Sport skrev: Testade sedan med samma sak fast med handbromsen i, vilket gick att göra på min MY-11 utan problem!
Det gick inte lika bra då framhjulen började spinna, så det är tydligt att det inte driver lika "hårt" bak
Men det kändes något tryggare på min MY-11 då jag kunde starta med handbromsen "åtdragen" direkt ur sjön...
Jag trodde att Haldexen kopplade ur bakaxeln när man drog handbromsen? Då ska den ju bara driva på framhjulen...?
Eller har jag missförstått något med funktionen på Haldex?
Förklara gärna.
122Sport skrev:Har testat att sjösätta och dra upp båten idag med min MY-13 D5 AWD
Vikten på båt och släp ligger på ca: 1000kg, platsen är relativt brant och med lösgrus.
Vänster framhjul gjorde ett litet märke i gruset innan bakhjulen kopplade in och ekipaget kom ur sjön.
Testade sedan med samma sak fast med handbromsen i, vilket gick att göra på min MY-11 utan problem!
Intressant, din båt väger ju 1000, kg, min väger 2000kg. I det läget kan ju tex en MY11 dragit upp min båt som är tyngre också, medans en MY13 riskerar misslyckas.

Har det väl börjat spinna fram är Gen5 grymt mycket sämre på att hämta hem det och återfå drivet än vad Gen4 klarade av.

När du startar med hanbromsen i blir det ett litet ryck som får framhjulen att släppa, Gen4 korrigerar detta blixtsnabbt så du aldrig märker det eller tappar greppet, Gen5 är slö och framhjulen hinner spinna loss...

Det är verkligen klass-skillnad på Gen4 o Gen5. Gen 4 upplevde jag som suverän i alla lägen, Gen5 är mera av typen halvdant hjäpsystem.
OptimusPrime skrev:Jag mailade in tipset med en länk till denna tråd. För ca två veckor sedan fick jag svar från båda tidningarnas chefredaktörer att man ska diskutera det internt och besluta huruvida man vill gå vidare med tipset och göra reportage om det. Sedan vet jag inte mer.
Om svenske journalister er like sløve som de norske så må vi nok legge frem en film som viser forskjellen klart og tydelig før de gjør noe som helst :-(

En uvitenskaplig men underholdene test ville vært å binde sammen en MY12 og en MY13 i tilhengerfestene og la de forsøke å trekke hverandre på forskjellig underlag (grus, gress, is, osv).
Jaha,

Då har jag för första gången på 3-år besökt Audis hemsida, trots att att jag egentligen inte gillar
eller vill ha en Audi. Denna tråd har gjort att jag har gått ifrån att vara säker på att skaffa en V60
igen nästa år då det är dags att byta, till att inse att Haldex gen 5 inte är något för mej, och då
åker V60 ut som alternativ. En fördel med Audin (A4 3.0 q) är att då får jag också tillgång till
en manuell växellåda(hurra!, måste boosta mej sjäv) sedan kostar den bra mkt mer än Volvon,
synd för Volvo!!

Någon son har några andra tips på bilar med bra 4-hjulsdrift, ej BMW!, i personbilsformat?
V60D5AWDPolestar skrev:Någon son har några andra tips på bilar med bra 4-hjulsdrift, ej BMW!, i personbilsformat?
För mig finns det olika nivåer av 4WD,

-I topp regerar de bilar som driver på alla 4 hela tiden, Tex Audi Torsen Quattro, Subaru Full Time AWD, Toyota Landcruiser, Mercedes 4Matic etc, Det ger både överlägsen framkomlighet och bästa stabilitet vid vardagskörning på vinterväglag då inget behöver kopplas in/ur utan kraften är jämt fördelad på alla hjulen hela tiden. Alla hjulen slits ju dessutom helt jämt.

-I mellanklassen finns de som har AWD on demand som är så snabb att den är nästan lika bra som full time AWD, Tex Haldex eller xDrive, BMW är ju ledande här, BMW har ju skippat allt vad hydraulik heter och låter elmotorn trycka direkt på kopplingen nästan som en talspole och får på så vis blixtrande prestanda, Haldex gick andra vägen och införde Instant traction via tryckaccumulator och magnetventiler för att vässa hydraulsystemet i GEN 4 så man flåsade BMW i nacken vad gällde prestanda.

-I den lägre klassen huserar diverse viscokopplingar och långsamma hjälpsystems AWDer som har rätt slö inkoppling, det känns som Haldex gen 5 har ramlat ned hit nu. Vilket känns så tråkigt då de ju världsklass innan och jagade BMW i hälarna.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 130

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]