Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LasseL
Hmmmm... någon som vet vad den lilla pilen till höger om tanksymbolen betyder?
Den pekar åt höger. Kanske det betyder att tanklocket sitter på höger sida?
(Om tanklocket nu är på olika sidor på höger-/vänsterstyrda bilar....)
Men bra att tanklocket sitter på riktig sida, oavsett höger-/vänsterstyrd.
Har aldrig sett en japansk bil med tanklocket på höger sida...
Jag som har varit med några år, kan berätta att det har funnits en 50-talsmodell av Simca, en fransk bil, som hade tanklocket innanför den ena baklyktan. Man fick svänga den åt sidan, den satt på gångjärn, och där innanför satt tanklocket. :shock: :shock: :shock:
Franska bilar är ju vad dom är. Tänk er mardrömmen att det blir elektrisk glappkontakt eftersom man relativt ofta öppnar "lampluckan". Och när man sedan tankar så blåser ju bensinångorna rakt förbi glappkontakten. :shock: :shock: :shock:
Jag har inga direkta minnen av några bränder med dessa bilar. Lyckligvis varade det bara på en årsmodell och bilarna var nog inte speciellt vanliga i vårat land. Men bara tanken på följderna är skrämmande.
LasseL skrev:Har aldrig sett en japansk bil med tanklocket på höger sida...
Har haft flera japanska bilar, samtliga med locket till höger.
Att locket sitter på höger sida är väl av säkerhetsskäl, så du slipper stå ute i vägen och fylla på när du har fått soppatorsk.
I länder med vänstertrafik för tanklocket lämpligen sättas på vänster sida.
av AndS
Ja den symbolen har jag aldrig haft nytta av. Skulle man inte veta på t.ex. en hyrbil så kollar man innan man kör fram och många pumpar har slangar som räcker runt dessutom, är en symbol för välfärdssamhället.
VolvoB20 skrev:
LasseL skrev:Har aldrig sett en japansk bil med tanklocket på höger sida...
Har haft flera japanska bilar, samtliga med locket till höger.
Där ser man, man hänger inte med längre. Men så har jag inte kört japanska bilar från detta århundrade :-)
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]