Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zycora
Hej.

Har en Volvo V70 som en tid tillbaks "vobblar" vid farter över 110, går dock felfritt vid lägre. Inför sommaren balanserades däcken + framhjulsinställning. Problemet fanns dessförinnan. Vad kan felet vara? Hjullager? Vikterna? Kör med ett däck som är olikt de andra 3..kan det vara orsaken? Har ej kollat om någon vikt fallit av men eftersom det var likadant innan balanseringen kan det väl uteslutas..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Olika däck kan absolut ge vobblingar och vibrationer. Speciellt om det bara är ETT däck som är olikt.
Dock förstår jag inte varför du inte ens kollat om någon vikt lossnat? Det är väl det första man gör.......... :???:

Men sen finns det ju en uppsjö av andra saker som kan ge "vobblingar", t ex hela framvagnen (stötdämpare, stag, upphängningar osv osv, you name it).
När började problemen, var det i samband med däckbyte? det där fjärde däcket på vilka sätt är det annorlunda? Bara annat märke ett året runt-däck, helt annan fälg eller annat. Jag vet själv hur balansering kan bli, med en taxibil jag hade var jag vid ett däckbyte tvungen att åka tillbaka till däckverkstaden 2 gånger för att det skulle bli rätt.

Mvh GK
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]