Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Nexus skrev:min v70-99 med nygjord hjulinställning går stadigare med 225 35 18 mot 205 55 16. Spårar inte alls. 2,8 bar i däcken och rätt et på fälgar
Dedt fins såklart de som får ihop en kombo (bil/däck) som inte spårar men generelt ger bredare däckdimension spårigare kärra, det är ju almänt känt.
av mbc
Märke på däck är också viktigt, vissa spårar mycket mer än andra.
Användarvisningsbild
av Nexus
japp finns smala däck som spårar värre än breda. Hade 205 or som spåra 10 ggr värre än 225 or
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Kan vara dämparna, kan också vara utslitna/torkade länkarmsbussningar och även felaktig hjulinställning.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Jag körde med 225/45-17" tidigare, men störde mig också på att det var spårkänsligt. Sålde dom och åker nu på 205/55 -16" , inga problem alls. Däremellan testade jag 205/65-15, men det var för okänsligt. Som en tallrik kräm på vägen,..
16"arna fungerar bäst för mig, inte stötigt/spårigt, men ändå hyfsad kontakt med vägen.
Grannen med en V70-03 svär också över sina 17"are, och kör med vinterhjulen (15") så länge som möjligt..
Användarvisningsbild
av Perc
Jag har också originalfälgar 17" med 225/45-17 och stör mig över hur pass spårkänslig den är. Jag vill inte behöva sitta och tvinga bilen att gå rakt när jag bromsar i korsningar, osv. Den är mycket trevligare med vinterdäcken på 16" och 205 bredd. Sen sabbar det ju fjädringskomforten också.

Synd att 16" ser så pass trist ut på en V70N. Jag bryr mig absolut inte om stora fälgar och begriper inte folk som med våld ska ha 19-20 tum på sin V70 men 16" ser trots det lite litet ut i mina ögon.
av JE Jr
Det kanske är era subframebussningar som börjar bli dåliga?

Jag har en S70 -00 med 225mm breda 18tumare som gått ca 17500mil, och jag var så trött att behöva sitta och passa på den hela tiden på motorvägen. Snackade med en Volvomek och sa att min 740 -88 (som det mesta är nytt eller bytt på) är mycket stabilare, men han tyckte konstruktionen var sån bara, inget konstigt med det... Nöjde mig inte med det, utan Bytte stötdämpare, (Bilstein) fjädrar, och fjädersäten utan nån förbättring.

Sökte en massa på nätet och hittade att det kunde vara subframebussningarna som kunde vara slut, men här hemma verkar det inte vara nåt som pratas så mycket om? Lägligt hade IPD precis kommit ut med en sats lättmonterade inlägg så man slipper byta dessa bussningar vilket är ganska jobbigt:

http://www.ipdusa.com/products/8969/120 ... insert-kit

Beställde dem och har kört med dessa monterade i ca 250 mil nu, och jag kan bara säga: Wow! Vilken skillnad, mycket mindre småpassande, och styrresponsen har ökat en hel del! Nu går det ju tillochmed att "sikta" med bilen i en lång svepande kurva utan att få justera hela tiden. Känns på nåt sätt lite som att bilen sitter ihop mer i en enhet istället för att framvagnen lever sitt eget liv, och den har blivit mycket roligare att köra.
Vibrationer och hårdhet över kanter och gupp tycker jag inte har ökat nämnvärt, kanske något lite på tomgång, men det är inte farligt.

Visst bilen är lite spårkänslig med de breda däcken, men nu känns det på nåt sätt mer som att det är en feedback från vägen än att bilen lever sitt eget liv.

Det är samma subframebussningar på 850/X70 som S60/S80/V70N/XC70N och vissa XC90. (Vissa XC90 har en lite hårdare variant, men de passar rakt av om nån undrar)
av LaRy
Hej! Jag har en S80 med 65 profil, går stabilt som ett lokomotiv oavsett usel väg eller storm. Som sommarbil skaffade jag en BMW Roadster med låga däck, 40 profil ( 245 x 40, 17") och undrade hur en bil kunde vara så spårkänslig. Många BMW kör med 40 profil och ägarna har tydligen accepterat detta. Men å andra sidan verkar de även ha bra kunskap på sitt forum m.m. Jag fick rådet både på verkstad och forum att köpa nya däck, trots att det var ca 4 - 5 mm kvar, samt att köpa däck med mjuk rund skuldra. Med nya däck blev det som en ny bil, acceptabelt stabil. Förmodligen gäller samma sak för Volvo, mycket bra mönster och rund skuldra på det märket man väljer.
Rådet visar då även på en annan sak, det är dyrt att köra med låg profil eftersom de behöver bytas långt innan 1mm mönster (men skoj på krokiga vägar).
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]