Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuda1212
tjena ! kan man byta handbromsmekanismen där bak på oken v 40 03a tack på förhand
Användarvisningsbild
av Tomas88
Man ska väl inte säga att det inte går. Men jag har aldrig hört talas om någon som gjort det eller sett delar att köpa för detta.
Antar att mekanismen kärvar. Det du kan göra om du inte vill byta ut oket är att försöka smörja upp armen på oket.
Har själv försökt detta när jag hade min S40 -01. Funkade ca två veckor sen hade jag samma problem igen så jag blev tvungen att byta ok.
av juste
Jag gjorde lika dant. Smorde upp armen i ett par omgångar och trodde att jag fixat felet. Efter några veckor kom felet tillbaka. Har bytt oket. Har aldrig sett utbytesdelar till den (handbromsmekanismen).
av juste
Denzar skrev:Man smörjer ju upp en vecka innan varje besiktning :lol:
Mitt problem var att om armen inte gick tillbala till sitt "stopp" så låg bromsen på hela tiden. Inte bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kolla så vajern är okej också. Jag bytte ok och vajrar bak för några vackor sedan, jag hade lessnat på att smörja handbroms en gång i månaden.

/Martin

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]