Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Hej

Ibland när jag startar bilen så hackar den något så otroligt på tomgång. Varvmätaren ligger och hoppar på 400-500 varv och bilen går inte rent.

Låter som den inte skulle gå på alla fem.

Men det händer inte varje gång. Och om man låter den gå så där i några sekunder så reder den upp det själv och går normalt sen.
Användarvisningsbild
av _Rick_
05:a.. Jag skulle åkt in till verkstan och bett dem titta på den. Det borde väl falla under garantin. Det är ju en rätt kraftig driftstörning
av jbl
Jag har sett att det finns mjukvara för dålig gång när motorn är kall.
av haxpet
Min garanti gick ut i september, bilen är ibruktagen 10 september, men är av -05:ans modell. :cry:

Det händer inte varje gång, men ibland, och det känns inte bra.
Användarvisningsbild
av _Rick_
haxpet: Åk dit ändå. Ibland ser de mellan fingrarna. Du kan iaf rådfråga dem.
av ForestC
_Rick_ skrev:Åk dit ändå. Ibland ser de mellan fingrarna.
Lite OT, men jag hade lite otur på den fronten. Upptäckte att motorn låset på tanklocket packat ihop ungefär två månader innan garantin gick ut. Var inne med bilen, men de hade inte tid på verkstaden förrän efter garantin gått ut (jag skulle iväg på semester i samma veva). Tydligen krävs det att arbetet är utfört - inte att felet upptäckts - innan garantitiden gått ut.

Lyckades trixa till mig en tid iaf pga att verkstaden fick några återbud, men det vill tydligen till att vara ute i god tid (eller ha en verkstad utan kötider...).
av haxpet
ForestC skrev:
_Rick_ skrev:Åk dit ändå. Ibland ser de mellan fingrarna.
Lite OT, men jag hade lite otur på den fronten. Upptäckte att motorn låset på tanklocket packat ihop ungefär två månader innan garantin gick ut. Var inne med bilen, men de hade inte tid på verkstaden förrän efter garantin gått ut (jag skulle iväg på semester i samma veva). Tydligen krävs det att arbetet är utfört - inte att felet upptäckts - innan garantitiden gått ut.

Lyckades trixa till mig en tid iaf pga att verkstaden fick några återbud, men det vill tydligen till att vara ute i god tid (eller ha en verkstad utan kötider...).
Det där låter ju helt fel. Har du påpekat ett fel innan garantitiden gått ut så måste dom ju laga det på garanti. Det ska ju räcka med att konstatera att felet uppstått innan garantin gått ut.

Allt annat vore underligt.
Användarvisningsbild
av CarMan
haxpet skrev:Hej

Ibland när jag startar bilen så hackar den något så otroligt på tomgång. Varvmätaren ligger och hoppar på 400-500 varv och bilen går inte rent.

Låter som den inte skulle gå på alla fem.

Men det händer inte varje gång. Och om man låter den gå så där i några sekunder så reder den upp det själv och går normalt sen.
du har väll 2 års garanti & 3 års kkl
av oaw
min bil blir också så ibland. men det är bara att låta den gå en liten stund så kommer den igång :???:

Skulle ändå vara intressant att veta vad det beror på.

mvh O
Användarvisningsbild
av CarMan
ofta kan dom gå på 4 burkar efter start om man kört längre än 3 år på tändstiften.
men om man gör en riktig service varje år istället för att fålla på med egna varianter äeller dom där anpassade, så blir det ju bytt i tid.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]