NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakant2
#661248
Hej!
Har ett stort problem partikel filter tätt. Bilen går i felsäkrat max 3000 varv. Var på bilia kollade addetivet det som skall starta förbränningen tanken var helt full 15/15 som det står i vida bord det vara det om bilen har gått 9200 mil?
Addetivet är påfyllt vid 6000 mil.
Den enda fel koden i bilen är partikelfilter tätt. Byter man partikelfilter filter kostnad ca 11 000 kr hos bilia.
PRO TEC har ett medel som man tar ut partikelfilter häller i medlet låter det stå i 10 timmar sköljer rent i varm vatten. Sen monterar det.
Är det någon här som har provat detta??
av hakant2
#664498
Eftersom INGEN verkar ha detta problem eller kunskap om mitt problem så kan jag säga lite hur jag löste det.
Jag köpt 3 liter DPF PROTEC + en vätska som man häller i tanken ca 0.3 liter också från pro tec.
Jag tog loss partikelfiltret (mycket trångt men det går). Hällde i vätskan och skakade Partikelfiltret då och då i 36 timmar. Sen spolade och skakade filtret i varmvatten tills allt svart och brunt vatten var borta (det tar tid).
Montera filtret ( igen mycket trångt att gör i ett vanlig garage lirka och och tryck så går det).
Efter det åkte jag till Bilia och tog bort felkoder och körde en förbränning i partikelfiltet det kostade ca 1700 kr. Vet inte om det behövdes men jag kunde inte se om bilen gör det själv. Nu vet jag att det funkar och inga felkoder.
Har aldrig gjort detta innan så det tar lite längre tid när man inte vet var alla skruvar sitter.
Slut summan ca 2800 kr. Billigare än 11000 kr i alla fall.
Hoppas någon har nytta av denna information.
Nu drar bilen som vanligt igen ca 0.51. Den har dragit ca 0.67 i ca tre månader. Märker man att bilen börjar dra diesel kan man ju testa med att hälla i 0.3 flaskan i tanken. Mindre tank än 70 liter häll inte i hela flaskan. Då kan man fixa det utan att behöva göra det andra.
av CrossFireX
#664603
Eftersom du har 1.6D, skulle du vilja berätta hur du fick loss filtret? Det är inte som på 2.0D (finns guider till 2.0D), utan på 1.6D sitter filtret framför motorn.. (?)
av Raymond
#664794
Ganska smidigt, ta av tempgiver(ene) først (en eller två), så varmeskjoldet. Sen er det bare at skru løst partikkelfilteret og ta det NED. Forutsetter antagelig at du har nosen på bilen ganska høgt over marken. Och et lite tips til slut, lossa motorfestet på høger side der det er skruvat i "ramen", altså i rammevangene på karossen. Da kan du presse motoren bakover mot torpedveggen och på så sett tjäna värdefulla centimeter mellan partikelfilter och kylare.
av hakant2
#665841
Japp partikelfiltret sitter på framsidan motorn.
Jag lossade värmes skyddet tre skruvar uppe två under och en på höger sidan om partikelfiltret. För att få lite mer plats så tog jag bort den främre luftkanalen några slang klämmor och en skruv. Sen tog jag bort temp givaren på vänster sidan. Två skruvar som partikelfiltret sitter fast med under i från. Sen är det muttrar som avgas systemet sitter ihop med. Partikelfiltret sitter fast med en klämma mot turbon. Lossa motorfästet var ju en bra ide jag gjorde inte det. Det går att ta ner filtret ändå men det är mycket trångt.
Så gjorde jag i grova drag.
Har aldrig mekat med med min V50 innan men alla är på semester och jag skall ut med husvagnen.
Fast jag vet inte om det finns verkstäder som fixar bilar med protec medel som jag testade det tar ju en stund att göra.
Har man bilen hemma så är det ju inte några problem att göra det. Lite F.. och H... är det väl alltid när man meckar hemma, när man inte har det bästa förutsättningarna.
Senast redigerad av 1 hakant2, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
#666073
Det är precis så här man gör på Peugeot/Citroen-verkstäderna. Detta görs "vid behov" och ej vid fasta intervall. Vilket rengöringsmedel de använder vet jag ej, men du har säkert använt ett helt ok medel. Kör du många korta körningar med din bil ?
av hakant2
#669548
Jag kör alltid minst 1 mil. Sen kör jag var tredje dag 5 mil enkel resa. Jag trodde att det skulle räcka. Har bilen börjat att dra mer än 0.62 så verkar det som att den inte klarar att bränna ut. Jag körde en tur på 40 mil då drog den 0.65 l/mil hela tiden. 0.65 brukar den dra när den bränner ut. (Fast det gör den bara i 5 minuter om det funkar)inte hela tiden annars brukar den dra ca 0.48 l/mil när man kör lite längre.

Nu när bilen funkar igen så gör den en utbränning per tank verkar det som. Har haft lite mer koll nu när man har haft detta problem.
av cyberlelle
#670016
Jag har också problem med partikelfiltret och har börjat prova DPF Power Clean som man häller direkt i tanken. Det sänker förbränningstemperaturen på sotpartiklarna i partikelfiltret. Normalt sett så brukar regenereringarna ske var 12:e mil för mig. Nu så gick det 45 mil mellan regenereringarna och förbrukningen verkar betydligt lägre än vad den var innan. Frågan är ju dock hur det blir när man tömt tanken och bara har diesel i den igen.

Jag har för skojs skull också varit in på peugeot och frågat dom lite hur dom gör med sina partikelfilter och dom byst efter behov enligt dom. Dock så sa dom att dom aldrig tvättar upp filtrena och sa att det inte var tillåtet av miljö och hälsoskäl. Men nu var det ju bara en verkstad som sa det så jag vet inte hur dom gör på andra ställen.
Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]