Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dagen kom då vi skulle dra iväg med husvagnen. Den var packad och kopplad, men ljuset på vagnen fungerade inte!
Märkligt, husvagnen fungerade utmärkt efter passaten och släpen fungerar efter volvon. Varför säger bilen då att service erfordras av släpvagnssystemet?

Ringde min personlige servicetekniker. Han hade ingen aning och de hade inte tid att felsöka heller. Men det första han sa var; har du ledlampor? Nopp

Utan belysning vill man ju inte heller köra så jag började fundera. Vad skiljer mellan en släp som fungerar och en husvagn som även den fungerar? Batteriet! Eftersom vagnen är gammal så är det en sjupolig kontakt och på dimljusstiftet sitter en direktkoppling till husvagnens batteri, dimljuset lyser på lite äldre bilar när man kopplar vagnen.

Jag lyfte på batteripolen i husvagnen och belysningen hoppade igång! Nu åkte vi vidare på semester!

Så detta är ett tips till er som nyss skaffat volvo med canbus!

Passaten, A4 och fabia med canbus har det aldrig varit problem med..
Vil generelt anbelfale å bytte ut 7 pol kontakten til 13 pol på bilen.
Koster ca 800 SEK, og tar 30 min å bytte ut selv.
Trenger ingen programmering for å fungere, men man vil mangle ryggelys og tåkebaklys før man programmerer styreenheten (ca 500 kr på volvo)
moose skrev:Ja du ser. Har man grejerna rätt kopplade funkar de fint!
Varför har du batteriet på dimljusstiftet?
Det är vanligt att laddningen gick via ett stift i den 7-poliga kontakten. Märks oftast genom att dimljuset (eller varningslampan) tänds när man kopplar i kontakten.

13polig kontakt ska sättas på både släp och husvagn så slipper man problemet.

Men frågan är varför den stänger all strömmatning. Kasst, särskilt för någon som inte kan/vill själv. Menmen dom gillar ju att vara speciella..
Min besväras inte av det. Jag har 13-poligt på bilen, men hade till att börja med 7-poligt på vagnen. Adaptern 13 -> 7 plockar ut dimbakljuset på stiftet som "blir över", men husvagnen hade batteriet kopplat där. Blev dock inget knas för det.

Nu har jag bytt till 13-poligt på vagnen också, så att allt fungerar som det ska på den.
apersson850 skrev:Min besväras inte av det. Jag har 13-poligt på bilen, men hade till att börja med 7-poligt på vagnen. Adaptern 13 -> 7 plockar ut dimbakljuset på stiftet som "blir över", men husvagnen hade batteriet kopplat där. Blev dock inget knas för det.

Nu har jag bytt till 13-poligt på vagnen också, så att allt fungerar som det ska på den.
Intressant.. Jag ska prova imorgon när vi kör hemåt igen om jag måste plocka bort batteripolen.
Kan dom lagt in någon ny styrning på 2013 modellen? Känns ju helt befängt...
Skulle låna min fars husvagn idag och fick upp det irriterande 'Släpvagnskontakt Service erfodras'.
Blev helt galen och höll på att slö sönder saker och ting. Hittade detta forum och efter lite pill lossade jag stiftet i kopplingsdosan inne i husvagnen som går till batteriet 54G. Nu fungerar det. Gör ingen eftersom jag alltid ligger på elplats.

Läste någonstans att det ska gå att programmera om funktionen på 54G, men det måste väl vara bättre att byta ut kontakten till husvagnen till en 13-polig. (Som jag antar är standard numera i husvagnar)

Tack alla för infon. :-)-)

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]