Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yami
Hej!
På mitt regbevis för min V40 årsmod -00 står det 205/50/R16 85V.
Jag har läst nånstans att det förekommer andra dimensioner också, t.ex. 195/60 R15 88V.
Detta är ju lite lustigt för de har ju inte exakt samma rullomkrets.
För att komma så nära "min" däckdimension som möjligt nu när jag tänkt byta fälgar
så passar 215/45/R17 hyffsat bra in. Bara 0,7% större rullomkrets. Men min första tanke
var att hålla så låg profil som möjligt med 215/40/R17 däck. Men då blir skillnaden -2,5%
dvs betydligt mindre rullomkrets. Vad är att föredra, 40 eller 45 profil ni som har koll?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Själv hade jag valt 45 profil av de två du anger eftersom större profil ger bättre komfort. Det kommer ändå att kännas rejält mer stötigt jämfört med original.
av Yami
Hmm, jag glömde ändra bredden till 215 i formuläret.
Jag kollar rullomkrets här:
http://www.guson.se/hjulomkrets.php

-1,2% blir det att gå från det jag har till 215/40/17 och +2,2% att gå till 215/45/17.
Kanske är det för plånbokens skull bättre att välja den mindre profilen. Då har man ju lite
tillgodo när man klockas i fartkontrollerna. :)

Stötigt är det redan med 50 profilen jag har. Van att köra en betydligt nyare V70 och
komforten går inte att jämföra mellan dessa bilar. Frugan fick denna nu när hon fick
sitt körkort men jag lånar den då och då. :D
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]