Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pak7
Farsan funderar på ny bil snart och har börjat fundera på automat.
Han kör idag en v70 d5 -03 manuell som går bra och billigt.
Drar en del husvagn osv, och han undrar hur det går med automat.om det blir nåt problem jämtemot en manuell.
Det är väl xc60 eller xc70 diesel som det står mellan verkar det som.
Är det nån här som har nåt att tycka till om när det gäller dessa? För/nackdelar...?
Jag hade själv en v70 2,4t geartronic men tyckte inte att lådan var nåt speciellt imponerande direkt.skönt med aut men då ska den bete sig bra också.
av HiTek
Jag har en V70 D5 MY12 Automat här hemma och jag tycker den fungerar riktigt bra oavsett körläge. Slirar inte eller har svårt att bestämma sig för växlarna i stadskörningen utan den kör på och är bestämd. Samma gäller landsväg och motorväg.
Sen är S-läget riktigt bra att lägga i vid omkörningar då lådan blir rappare och mer pigg samt växlar inte med engång utan ligger kvar på högre varvtal, stäng även av DSTC så "DSTC Sport" läggs i så blir motorn lite piggare också.

Jag tycker inte att jag kan vara negativ till automatlådorna. Sen har inte jag kört en automat hos BMW t.ex. men som helhet tycker jag att dem nya automatlådorna fungerar riktigt bra.
av pak7
Härligt :)
Har du prövat att dra nåt tungt med den? Om du har drag då vill säga...
Själv så saknar jag automat egentligen på grund av bekvämlighet.skönt vid köer osv.
av HiTek
Det släp jag har kört är ett fullt med grejer till tippen och det rullade på fint. Kunde inte tycka mig känna några konstigheter, skötte sig väldigt fint :)
Sen om någon har andra tankar kring sina nyare bilar med automat så hoppas jag dem ger sin feedback så du får från flera håll.
Användarvisningsbild
av Doffen
Broderen drar en del husvagn med XC70 D5 Automat.
Ingen problemer å melde til nå, har 100 000 km på telleren.

Selv foretrekker jeg automat med converter når som helst fremfor en DSG kasse med tørrkobling når jeg skal dra husvagn

En ting som er viktig med automat med converter, er oljeskift i tide. ca 80 000 på skiftet er anbefalt.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag har en XC60 D3 automat och den växlar förfärligt dåligt. Men du ska nog ta mitt "omdöme" med en nypa salt för det är troligtvis något fel på den. Du kommer dock aldrig få en automat som växlar som en BMW eller Audi/VW om du köper Volvo.
av Steff 99
BMW:s 8vxl automat är outstanding , men det kräver en BMW också... :twisted:
Jämför man Volvo:s automat med övriga märken är lådan vad man kan begära av en automtlåda, min tidigare V 70 D5 MY10 och nuvarande XC60 , där har lådorna fungerat mycket bra...att det finns en lite slirande känsla, men det finns på all moderna lådor när man kör lugnt, men med sportläge försvinner detta helt.
Gertroniclådan är fullt jämförbar med den automaten som BMW har i senaste varianterna av E60/61 och den var många väldigt positiva till.
av perhall
BMW:s automater har blivit mycket bättre steg för steg, var ok fram till 2007, sen irktigt bra och nu de senaste 8-stegade ännu bättre. Kan växla lite hetsigt om man ogillar sportig körning.

Audi: har haft massor tekniska problem med vissa automater, dessutom finns ju både traditionella automater, DDG och multitronic så beroende på vilken Audi kan autoametn vara allt från bra till dålig

Merca har lite sega men bekväma och hållbara automater

Volvos 2008-2009 gillar jag inte alls, nyare är bättre men ni som har de bilarna vet mer exakt när de blev bra.
PH
av pak7
Tack för svar.
Han nämde bmw också så möjligheten för det finns, men jag tror att han mest av allt lutar åt volvo.
Själv skulle jag också köpa bmw i fjol men det blev visst volvo igen för mig också.konstigt detta.
Men lådorna låster väl bra på växlarna så de inte håller på och slirar och har sig när det hänger tungt efter..?
Är det flera typer av automat att välja på i nya bilar eller? Tittade aldrig efter det när jag köpte...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? G[…]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]