Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Rejäla ljus går inte att montera på min Volvo, för då skymmer de radarn, och kanske lasern också.
Små ljus gör begränsad nytta.
av kantarell
När jag beställde min XC70 -12 så ville jag ha tre stora x-ljus monterade (NBB 225) men fick till svar att det inte fick finnas något som sticker upp ovanför huvkanten för att "kameran" uppe vid backspegeln inte får störas. Nu har jag kollat med verkstan hos den lokale nasaren och där har dom monterat fullstora ljus på en XC70 -12 och fått det att fungera. Som jag förstod så fick dom mickla en del för att få dom tillräckligt långt ner men det gick. Om den bilen var utrustad med p-sensorer även fram vet jag däremot inte. Jag kommer nog att be dom om ett försök även på min bil så snart höstmörkret gör sitt intåg. När man alltid varit van med tre stora x-ljus så känns det normala helljuset som ett par blodpaltar i jämförelse.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det går att låta ljusen sticka upp över huvkanten. Laserscannern (det är inte en kamera) till City Safety "vänjer" sig vid att något sitter fast där, men dess räckvidd och funktionalitet kan bli begränsad, då en del av dess spaningsområde blir blockerat.
Jag har sett en bil med driver support, alltså även radar bakom grillen, med tre rejäla lastbilsljus framför grillen. Farthållaren fungerade förstås inte alls, men för övrigt gick det. Själv skulle jag aldrig prioriterat på det sättet. Så ofta kör jag inte i mörker att jag vill offra den utmärkta adaptiva farthållaren för några lampors skull.
av perhall
Xenon-konvertering och en bra ljusramp bör funka även med p-sensorer fram samt adaptiv farthållare. Blir ju iaf klart bättre än originalljuset.../PH
Användarvisningsbild
av hollan
om du kollar på min bil så får du lite tipps hur man kan gå tillväga för bättre ljus utan utstickande extraljus
http://www.garaget.org/?car=298902
av mattish
Jag hade 3 ljus på min passat med parksensorer fram. Dock fick jag köpa duttar som man klistrade för varnarna som varnade så dom blev ofungerande. Finns hos Qpax.

Det är även så att tillverkarna idag inte tillåter extraljus pga att luftflödet är så begränsat redan så att motorn skulle överhetta lättare. Bullshit säger jag, men vanlig svensson blir skraj och avstår. Ramp är ju ett alternativ om man har radar osv.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Jag har f n Kamas extraljusramp m 4x 55w original xenon. Den lyser så in i hel*ete (ursäkta språket). Både långt och brett. Tyvärr lite dyr men vad gör man inte :wink:
av perhall
OptimusPrime skrev:Jag har f n Kamas extraljusramp m 4x 55w original xenon. Den lyser så in i hel*ete (ursäkta språket). Både långt och brett. Tyvärr lite dyr men vad gör man inte :wink:
Lite oklart när man tittar på din profilbild var rampen kommer in:)/PH

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Konstigt lampfel volvo 940

Hej! På min volvo tänds varningslampan […]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]

Var ut och testkörde nu. När hastighetsm[…]