Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasHadders
Jag har en Volvo V70 D5 -04. Fick nyss en 2:a på besiktningen med anmärkningen att hand/p-bromsen på höger bakdäck saknade bromsinverkan. Däremot var vänster bakdäck bra. Jag ringde Volvo och de misstänkte backarna. Bytte backar enbart på höger och fick det att fungera efter att ha rullat några km med handbromsen lätt dragen. Dagen efter fanns det inget effekt alls på något utav däcken? Kollade både höger och vänsterdäcks backar och de ser ok ut. Spänner vajern vid spaken och testar på nytt, då fungerar vänster däck när jag rullar bakåt och drar handbromsen men inte på höger däck. Dock inte när jag kör lätt framåt.

Jag har även spänt muttern vid spaken så mycket det går.

Vad kan problemet vara?

- Vajrarna?
- Trumman?
- Något annat?
av Stefan62
Jag hade samma problem förra året med handbromsbackar från Mekonomen och blev tvungen att lämna till verkstad för justering.
av MattiasHadders
Har bokat tid på Volvo & de bekräftar att sk piratkopior inte är samma kvalité & att de inte riktigt fungerar på Volvo V70. Gött att man fick kasta lite pengar i skön :)
av Arnold
MattiasHadders skrev:Har bokat tid på Volvo & de bekräftar att sk piratkopior inte är samma kvalité & att de inte riktigt fungerar på Volvo V70. Gött att man fick kasta lite pengar i skön :)
Det säger väl alltid Volvo om delar som inte är köpta av dem. Låter som skitsnack. Volvo gör ju upphandlingar på delarna. Piratkopior idag kan vara original imorgon. Volvos "original" handbromsbackar finns det mycket kritik mot på forumet eftersom banden har en tendes att släppa. Förresten så påstår ju Mekonomen i tv:reklamen att de säljer originaldelar.
av LaRy
Problemet med Biltemas backar är att de har inte ens rätt diameter. De är för små och får därmed dålig anliggningsyta. Detta beror på att bromsmaterialet är för tunt redan från början. De är även grovsågade i ytan, ej inslipade till rätt diameter. De är dessutom hårdare i belägget än andra alternativ. Allt detta har jag beskrivit i ett sakligt brev till Biltema med exakta mått osv. Ansvarig skall återkomma till mig efter semestern, semetern för två år sedan!!!!!!!
Gör som vi andra, köp Biltemas bromsbackar och gör jobbet två gånger. Andra gången med riktiga backar.
När du byter backar kommer du att märka att Biltemas kan du "vagga" i den lösa trumman, medan de riktiga passar direkt i diameter och "suger" fast.

Körde den genom biltvätten. Blev v&aum[…]

Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....