Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Doffen
Er på utkikk etter en ny nr.2 bil, har idag en Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 som jeg ønsker å kvitte meg med. God bil, men finnes ikke kjørekomfort i den.
Så da ser jeg meg selvfølgelig ut en billig volvo med firhjulsdrift.
I min prisklasse, maks 100 000, har jeg funnet en i Tromsø, med 229 000 km på telleren, manuell kasse og med 2.4T på 193 hk.

Er det noe spesielt man må sjekke på disse motorene? Har jo en del km. på telleren, men det skader vel neppe Har jo lest en del om veivhusventilasjon. Hvordan kontrollerer man dette lettest?
Den bilen i Tromsø er det 6 mnd / 6000 km garanti på også.

Er 4 trekksystemet på disse bilene holdbart? Er jo viskosekobling på disse. Noe som bruker å ryke ?
Beste måten å sjekke på er vel en rivstart? Men er jo ikke noe særlig å gjøre slikt på en liten testtur.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Motorerna är det inga fel på. Inget direkt man behöver tänka på vad jag kommer på på rak arm. Vevhusventilationen brukar kunna täppa igen sig.
Det märker man om motorn t ex börjar trycka ur sig olja lite här och där, samt att du har ett övertryck vid oljestickan (lägg ett papper över hålet och kolla om det sugs fast eller blåser bort)
Hur du går tillväga för att rengöra den finns det guide om här på forumet.

Personligen förespråkar jag inte AWD på dessa modeller, pga. skyhöga kostnader när(inte om) den går sönder.
Så direkt hållbart vet jag inte om det verkar vara. Men allt beror ju på hur man kör och tar hand om bilen.

Du kan ju dock koppla ur AWD'n relativt enkelt genom att plocka bort kardan, så bilen blir är ju inte obrukbar bara för att AWD'n lagt av.
Nu vet jag inte hur det är i norge, men här måste dock AWD'n fungera vid besiktningen.
Användarvisningsbild
av Doffen
Nei i norge er det ikke slik at AWD må fungere, er egentlig ganske så uinteressant om den fungerer på EU kontroll :)

Litt betenkt med tanke på en AWD som virker svak, bilen kommer bare til å bli kjørt mellom 4-8000 km i året, blir brukt som nr.2 bil, og da kan det jo være kjekt med AWD.
Användarvisningsbild
av Doffen
Men hvordan er det enklest å kontrollere viskosekoblingen ?
Vinkelveksleren kontrollerer man jo ved å løfte forhjulene å dreie mellomakslingen.
Men hva med vinkelvekselen ?

Fikk forøvrig beskjed om at tetting på vinkelvekseln var byttet hos forhandleren nå, da det har vært lekkasje der.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]