Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Och än en gång kan man se svårigheten i att få saker man skriver att bli tolkade på rätt sätt i ett forum på nätet. Allt blir svart eller vitt.

Mitt inlägg ovan var inget mothugg mot någon i tråden, det var en förlängning av det som skrevs med ironi ovan.
Användarvisningsbild
av White
Variosboy skrev:Och än en gång kan man se svårigheten i att få saker man skriver att bli tolkade på rätt sätt i ett forum på nätet. Allt blir svart eller vitt.

Mitt inlägg ovan var inget mothugg mot någon i tråden, det var en förlängning av det som skrevs med ironi ovan.
Men jag håller i alla fall med dig i ditt tidigare inlägg, fast jag är 7/900 fantast!

7/900 ÄR ingen väldigt säker bil med dagens mått mätt, bara att inse!
Användarvisningsbild
av Funk
kamilenski skrev:Funk.
Läs vad du skriver, Undviker olyckor!
Vem vill inte undvika olyckor???

Vad var det som var oklart ? En bil med system som undviker eller hjäper föraren undvika en olycka torde väl vara säkrare än en som inte gör det. I Volvofallen så borde system som CWAB, EBA, DSTC, City Safety m.fl ge pluspoäng. Pratat vi säkerhet för andra än de som sitter i bilen så är det även där många systemen som sparar lidande, kanske toppat av Pedestrian Detection ihop med Pedestrian Airbag på nya V40.
Menar man säkerhet då det redan smällt så kan det kanske se en aning annorlunda ut, men även där håller jag på att senare konstruktioner av jämförbara storlekar brukar ha övertaget så jag tror fortfarande på en S/V60 av de tidigare nämnda.
Undvika, mildra och sist skydda tror jag stenhårt på..

/Thomas
sirJon skrev:Den Volvo som kör med minst fart.
Det kan vara tvärt om. Om en idiot kör i den långsamma bilen bakifrån, blir det större skador än om man kört fortare :lol:
Användarvisningsbild
av sirJon
kamilenski skrev:
sirJon skrev:Den Volvo som kör med minst fart.
Det kan vara tvärt om. Om en idiot kör i den långsamma bilen bakifrån, blir det större skador än om man kört fortare :lol:
Haha, rätt där! Om man ser det så.. men frågan var inte ställd så.
kamilenski skrev:Kan vi vara säkra på att ju modernare desto säkrare? Skulle en nyare V30 vara säkrare än äldre S80? ( nu kliar jag mig i huvudet).
Ja och nej. En modern C30 mot en äldre S80 står sig garanterat bättre än en hypotetiskt med S80n jämnårig C30 mot densamma. Men det är inte omöjligt att den äldre S80n fortfarande har stabilare chassi än den nya C30n, trots att C30n har mer avancerad elektronik för att undvika kollissionen öht. Alltså har C30n större "mörkertal", dvs olyckor som avstyrdes av elektroniken i C30n, men som i en äldre S80 kanske skulle ha inträffat. Dock klarar S80n möjligen själva krocken bättre pga sitt stabilare chassi.
Men detta är ju också beroende på kollissionens karaktär, vad du krockar med och hastighet.

Det är inte konstigt att det finns företag som lever på att reda ut sånt här! :D
Finns en film från något brittiskt TV program där de krockar en 945 med en modernare liten Renault av kompakttyp, kika på Youtube förslagsvis. Offset typ 50% frontalkrock. Renault-bilen klarar sig utmärkt på Volvons bekostnad. Volvon krossas/försvinner in till B-stolpen.

Åk inte runt i en 945 kan man säga efter att ha sett den videon.
Användarvisningsbild
av White
Sedan är det nog så också att stora flertalet 940 som rullar i dag har både karossplåt, rambalkar och framvagnsbalk vars plåttjocklek
kanske bara är hälften av vad den var ny pga all rost. Detta tillsammans med en överlag vekare konstruktion än dagens bilar gör att
dom vid en krock drar det kortaset strået.

Jag har sett det filmklippet, och helt ärligt undrar jag om personerna i Renaulten inte hade dött av inre blödningar så brutalt den
stoppas upp och studsar runt? Man måste ju utsättas för brutala krafter i ett sådant tvärstopp... Tror helt ärligt inte att någon i
vare sig Volvon eller Renaulten hade varit så jäkla pigga efter den smällen. Sedan får man välja, inre blödningar eller avklipta ben...
Och som nämndes tidigare i tråden så är 940-serien designad att deformeras. Funkar kalas när dom möter bilar som vat byggda under samma tidsera.
Dagens bilar är konstruerade att knappt deformeras om man så frontar med en betongvägg (ett ex. är Smart, finns ett klipp från 5th gear när dom totalfrontar en sådan).
Då är det väl ändå inte konstigt att en 940 uppfattas som att "bli mos" när den möter en sådan bil.
Egentligen är det inte 940 som är osäker, det är dagens nya bilar som gör den "osäker".

Sen är det ju även lite som White säger. Det är ju betydligt otrevligare att sitta i en bil som studsar tillbaka som en studsboll, än en bil som deformeras och på så sätt mjukar upp kollisionen.

I cenariot som målades upp i den videon av fail(5th) gear så tvivlar jag på att någon skulle överlevt. 940in blev mosad mot en vägg, och vägg-bilen studsade runt halva banan.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]