NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
opA skrev:
ThomasT skrev:Att de "bettar" bättre betyder inte automatiskt att det bromsar bättre, bara att belägget har en initiellt högre friktionskoefficient. Detta betyder inte att det bromsar bättre/sämre utan bara att den har en annan koefficient... Det är däremot viktigt att man inte ändrar koefficient för mycket på bara en axel för det kan ändra bromsbalansen på bilen. Vet inte vad du menar med "sport-bromsskivor", men skivor med samma stolek men borrade&slitsade osv bättrar inte på bromsprestandan.
Vi har fått känslan av att de bromsar bättre iallafall.. vi som provkörde före och efter :P

Precis, borrade och slitsade menar jag... men eftersom detta leder bort värme o.s.v ger inte detta automatiskt högre bromsverkan ?
Nja, slitzning gör inget för värmen och borrning minimalt. Däremot så kortar borrning ner livslängden på skivorna ordentligt om man kör hårt, pga att de spricker snabbare än de hinner slitas ut...

.
Användarvisningsbild
av opA
ThomasT skrev:Nja, slitzning gör inget för värmen och borrning minimalt. Däremot så kortar borrning ner livslängden på skivorna ordentligt om man kör hårt, pga att de spricker snabbare än de hinner slitas ut...
Där ser man.. man lär sig något nytt var dag.

Varför slitsar och borrar man då för ?
Endast för utseendet ? :P
av agusta44
opA skrev:
ThomasT skrev:Nja, slitzning gör inget för värmen och borrning minimalt. Däremot så kortar borrning ner livslängden på skivorna ordentligt om man kör hårt, pga att de spricker snabbare än de hinner slitas ut...

Borrar gör man väl för att kyla bromskivan, samt att det ska se lite balt ut.
Men som Thomas skrivit tididigare så har dom en tendens till att spricka vid hög belastning.

Om jag minns rätt så slitzar man skivorna för att leda bort de "gaser" som blir mellan belägget och skivan, något åt det hållet ialla fall. :roll:

GreenStuff beläggen har väl ingen "start temperatur" alltså att man måste göra någon hård inbromsning innan man har "full bromsverkan",
mot tex "racebelägg" som måste få ett par ordentliga inbromsningar innan dom verkar fullt ut eller har jag fel där?

//MVH
Användarvisningsbild
av ThomasT
agusta44 skrev:
opA skrev:

Borrar gör man väl för att kyla bromskivan, samt att det ska se lite balt ut.
Men som Thomas skrivit tididigare så har dom en tendens till att spricka vid hög belastning.

Om jag minns rätt så slitzar man skivorna för att leda bort de "gaser" som blir mellan belägget och skivan, något åt det hållet ialla fall. :roll:

GreenStuff beläggen har väl ingen "start temperatur" alltså att man måste göra någon hård inbromsning innan man har "full bromsverkan",
mot tex "racebelägg" som måste få ett par ordentliga inbromsningar innan dom verkar fullt ut eller har jag fel där?

//MVH
Leda bort gaser med slitsar var något som man behövde göra förr i tiden med racebelägg, inget som behövs idag.

Greenstuff är ett rent standard/gatbelägg så det fungerar som ett orginalbelägg, dammar dock väldigt lite. Att man måste värma racebelägg är också något som är i princip försvunnet, de flesta fungerar utmärkt även kallt.

Tex så här ser det ut för Pagids olika belägg:

(friktionskoefficient på Y-axeln)
Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Har nu original 300mm skivor och ok. Passar original 320mm skiva och T5 AWD bromsok??

Ska inhandla begagnade bromsok och blästra och måla dom. Alu el glasbläster? Färgen fäster sjukt fint på blästrade ytor.

Tänkte att jag skulle byta på C30:n. Vill gärna ha lite större då det blir snyggare när man har 18" sommardäck. Kör med 17" Cratus på vintern. Tänkte köra med original bromsskivor och EBC redstuff. Har tidigare kört med EBC skivor och rött och grönt och det fungerade bra. Bromsdamm är inget som jag gillar.
Saknar Android Auto

Hej, nybliven Volvoägare (V60 Crosscountry […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB1[…]

Spolning av automatlåda

241101, kollade fakturan nu. Spoling, två st[…]

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]