Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:
VolvoB20 skrev:Men vi har inte sommar 12 månader om året i Sverige, jag upplever ju den besvärande dåliga prestandan nu för jag drar släp. Men om några månader kommer ju vintern och halkan, då lär det inte behövas släp för man ska bli besviken.
Den XC70 jag har nu är förstås bättre på vintern, men trots allt har jag kommit fram varje vinter sedan jag tog körkort 1979, även med sådana "utpräglade vinterbilar" (ironi) som Volvo 740. Visst har jag fått sanda ibland, där det inte hade behövts med XC70, men går gör det ju. Det är inte säkert att det hade behövts sandas med en generation 5 bil heller. Någon drivning bak måste man ju få ibland, i alla fall.
...och så sägs det att det var bättre förr... :shock: Jag förstår ditt resonemang. Man klarar sig med fönstervevar också. Eller utan ACC. Det mesta utom motor, växellåda, chassie, bromsar, hjul och styrning är rätt onödigt i en bil. Har man bara rätt klädsel på sig så behöver man varken tak eller vindruta. Förr bodde folk i grottor och klarade sig utan bil. Man kan åka buss också och skita i att skaffa sig hästar, båtar husvagnar och ett hus som kräver underhåll och renovering. Man kan bo i hyreskassern. Fast om man tagit ett beslut om att lämna forntiden skaffat och betalar för en XC70 årsmodell 2013, så vill man nog att den fungerar bättre än en Volvo 740 som man måste sanda under hjulen på.
Jag tror de allra flesta som inte haft en AWD bil tidigare kommer bli jättenöjda med sin nya bil med gen 5. Det jag personligen tycker är tragiskt är att dom trycker i en sämre produkt. I min värld är det som om D5 skulle få 180hk och dra mer bränsle fast den skulle blir billigare.
Amli skrev:Jag tror de allra flesta som inte haft en AWD bil tidigare kommer bli jättenöjda med sin nya bil med gen 5. Det jag personligen tycker är tragiskt är att dom trycker i en sämre produkt. I min värld är det som om D5 skulle få 180hk och dra mer bränsle fast den skulle blir billigare.

Men dem som kommer från en Gen 3 och Gen 4 kommer inte bli jättenöjda!

Det är Volvo som har beställt ett sämre AWD system utav Haldex. Svårare än så är det inte!

Är väl samma sak när Volvo gjorde genidraget att ta bort dem 2 utblåsen vid framrutan och placera ett utblås i mitten på V70II. Men dem gick tillbaka till 2 utblås rätt omgående.
Har följt denna tråden med stort intresse, är det ingen som har kontaktat typ teknikens värld eller ngn annan motororganisation ?? eller är dom för fega för att skriva ngt om detta ? Skamligt från deras sida isåfall dom som borde vara opartiska och stå på konsumenternas sida. Tycker att detta borde tagits upp eller testats av media redan vid denna tidpunkt, men det är ju min högst personliga åsikt.
Jag mailade in tipset med en länk till denna tråd. För ca två veckor sedan fick jag svar från båda tidningarnas chefredaktörer att man ska diskutera det internt och besluta huruvida man vill gå vidare med tipset och göra reportage om det. Sedan vet jag inte mer.
Är det ingen med en MY13 som vill dokmentera en jämförelse med en haldex 4:a?

/Martin
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 130

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]