Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 945 med lättryckturbo, 16 000 mil, som oftast går bra. men den har blivit mer och mer svår startad när den är varm, nu är den riktigt svår.
Tomgången är också varierande, ibland ok men ibland gasar den upp sig själv till 2200 varv, i kanske 15 sekunder, sedan ok igen, lite ryckig gång vid körning kan det också vara, ett tips på detta irriterande problem vore tacksamt.
Gärna årsmodell och sen undrar jag om du tagit ut felkoder? Börja med att kontrollera att luft och vakuumslangar är i gott skick samt inte läcker. Kontrollera spjällhus och vid insugspackng så det inte läcker där. Startgas kan användas till deta, spruta runt de olika ställena jag föreslog och om du får en höjning av tomgånsvarvet när du sprutar gasen så har du hittat en läcka.

Mvh GK
Start gas gav inget resultat, motorvarvet var konstant även då, men den vandrar upp i varv från tomgång rätt som det är, Lamda lampan har lyst ibland, nu hade motorn kallnat så den startade mycket snabbare.
Var sitter felkodsdosan på denna bil, jag hade en 740 tidigare, och där var det enkel att hitta.

Hälsar Mats
För att förklara skillnader. Fram till och med -95 kunde du ta ut felkoder på samma sätt som på din gamla 740 men sedan infördes ODB-uttag och då behöver man en ODB-läsare som pluggas in i uttagen som jag tror sitter i förvaringsutrymmet mellan stolarna.

Mvh GK
Kollade nu, ingen av de länkar som finns till dokument som beskriver hur man bygger en felkodsläsare är giltig längre. Men citerar ett av inläggen i tråden, http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =a#p209465

Felkoderna är precis som vanligt, det är bara det att de flyttat den med ett enkelt handhavande från motorrummet till bara en kontakt vid förarstolen. I alla fall om du har LH 2.4, vilket är troligt. Har du Regina vet jag inte, har aldrig mekat med en sån. Regina = fyrkantig tändspole.

Kolla även http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=65254
Ett sätt att läsa felkoder på 940 96-98. (enda som jag har fått att funka efter att ha försökt att koppla ihop enlig autodatas beskrivning)

Tog en diagnosenhet från en äldre LH2.4
Köpte en obd2 kontakt.
Kopplade enligt nedan.

diag--------obd2
4-------------16 +12v
8-------------5 jord
2-------------3 bränsle
6-------------1 tändning
3-------------12 abs

ytterligare i obd2kontakten:
13 farthållare
7 SRS.

Jag gjorde med en sladd på 2m så kan man sitta kvar i bilen eller stå vid motorn och kolla felkoderna.
Det går inte att använda en OBDII läsare till dessa årsmodeller (om det inte är en USAbil eventuellt).

Sen är det bara att använda diagnosenheten som på de äldre årsmodellerna.
Hej.

På min 940 -96 (B230FK) fungerar en "felkodsläsare" enligt ovan alldeles utmärkt. (Vilket också innebär att moderna OBD2-läsare inte gärna kan fungera.)

Har man ingen gammal diagnosbox kan den ersättas med ett motstånd, en lysdiod och en strömbrytare, vilket är precis vad diagnosboxen innehåller. Såhär kopplar man då för att läsa ut felkoder från bränslesystemet:

(16)-----(lysdiod)-----(motstånd)-----(3)-----(brytare)-----(5)

Siffrorna avser stiften i OBD-uttaget. Motståndet ska vara 560 ohm (närliggande värden går säkert bra). Lysdioden ska ha sin anod (pluspol, långa stiftet) vänd mot stift 16. För att läsa ut felkoder från tändsystemet byter man stift 3 mot stift 1. Etc.

Ibland beskrivs en liknande metod, men den fungerar inte på min bil.

Man kan prova att knipa åt på slangarna som går till insuget (bromsservo, kolkanister etc) när motorn går på tomgång. Ändras tomgången betyder det att den drar tjuvluft där (läcka i bromsservon är nog inte alldeles ovanligt, t.ex.). Om EGR-ventilen inte stänger eller om EGR-röret läcker tror jag det också kan ge konstig tomgång.

Mvh
Drive / Hold

Aktivering: Funktionen aktiveras eller avaktiveras[…]

Nu har bilen börjat rulla i sin vardagliga an[…]

https://youtube.com/shorts/pEjxtQsqqjI?is=eghLqGTZ[…]

Ser så här