Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oneton
Hejsan! Första inlägget på forumet och en rätt köttig fråga..

Jag och en polare köpte en -04 V70 D5 Aut idag för kaffepengar, bilen har gått en del mil, bland annat som taxi, men är i gott skick..

Bilen köptes då förra ägaren stannat för att tanka, och sen inte fått igång bilen igen och blev helt sonika less på bilen..
Vi bogserade bilen någon kilometer till mitt garage, där vi sedan laddade batterier och kollade igenom säkringar och likande.. Vi beslöt os för att kabla bilen och eventuellt ge den lite startgas för att se vart startproblemet låg, dock small bilen igång utan annan hjälp...

Vi begav oss ut på en laddabatteriet-tur där vi bla stannade och surrade med några vänner.. Under tiden vi pratar så börjar vänster halvljus att flirta lite, och vi skämtar om detta osv... När vi sätter oss i bilen är alla instrument döda. fönsterhissar funkar icket från förarsida, bara från passagerarsidan.. Kupefläkt går, ac´n är död, stereon funkar... Motorn går. I övrigt är det tämligen slock.. baklyktor och liknande fungerar,, Provade rucka runt bland reläer och säkringar runt om i bilen utan resultat..

Stänger man av bilen och vrider igång omedelbart så smäller den igång, för att sedan smälla i vad som låter som c-låset några gånger, blinka med halvljuset, frysa varvräknaren, sedan slocknar allt, motorn fortsätter gå.

Vi lyfte batteripolen ett tag, sen går bilen reko, vi vet dock inte hur länge då vi fick överge den för annat...

Vad i hela?.. Bilen har väl can-bus vilket enligt min erfarenhet från tunga maskiner kan skapa "dominoeffekter" på allt möjligt när det blir nåt galet? Trött batteri? Bilen startar ju på det, men kanske nåt kan tokas?..

Någon som upplevt nåt snarlikt?.. Kommer starta fler trådar som avhandlar bla en automatlåda med div symptom oxå.
Bilen ska säljas vidare, men jag säljer inte något som inte går att lita på!.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Doffen
Etter dere ladet batteriet, startet bilen selv, eller startet den ved hjelp av drahjelp ?
Om bilen da startet selv, med laddet batteri, så tyder jo alle problemene på defekt batteri og eller dårlig lading.

Jeg ville målt ladingen og forsøkt å bytte batteri.
Dårlig batteri vil skape mange forskjellige feil, og om ladingen er dårlig på tomgang, så vil problemene bli ennå verre med motor igang da den ikke klarer å levere nok til forbrukere. Men under kjøring og noe turtall så kan det hende den klarer å opprettholde ladingen.
av Ludde45
Hej!
Vi har också liknande fel på våran V70 -04 bensinare. Halvljuset blinkar, fönsterhissarna funkar inte på förarsidan, fläkten går, ingen blinkers, torkarna går inte på intervall, går att stoppa vart som helst. Så håller den på ett tag och sen lägger mätarna av och mätarhuset blir svart.
Blir utelåst, centrallåset funkar inte, ibland går den inte att starta. Det är nytt batteri. Får också starta om den, eller ta av batteripolen så funkar det igen. Har haft in den på felsök men det dom hittade va felkod- cem-1a23,1a21,e0003, srs-00d5,e003. Felkontroll defekt relä 2/29 Den gör gärna detta på långkörningar. börjar funderar på om det är ett värmeproblem nån stans.
av bengtl
Hej,
jag har också liknande problem med min V70 -04. Det uppstår enbart vid långkörning ibland efter ca 15-20 mil, ibland senare.
Symptomen är ungefär de samma som beskrevs av ludde.
dvs ingen blinkers, torkarna går inte på intervall, går att stoppa vart som helst. Hela instrumentpanelen lägger av, bilen går bara på den växel som ligger i(automat). En gång hände det i samband med låsning, centrallåset slogs ut, endast förardörren kunde öppnas.
Bilia läste av felkoder den gången, de fick bla ut CEM-1A21.
Stannar man bilen en stund återställs den, sen återkommer felet ofta inom ca 5-10 minuter.
Jag misstänker också ett värmeproblem.
Har ni fått någon lösning på problemet?
MVH Bengt
av Ludde45
Hej!

Ja, våran bil fortsätter att hålla på och stökar. Har haft instrumentet inne på kontroll men dom hittade inga fel.

Jag är också intresserad hur det går för er andra.

Ludde
av niclasw
Ludde45 skrev:Hej!

Ja, våran bil fortsätter att hålla på och stökar. Har haft instrumentet inne på kontroll men dom hittade inga fel.

Jag är också intresserad hur det går för er andra.

Ludde
Kom ni på felet min 04 är precis likadan även efter byte CEM!!!
av cary
Längre ner på sidan finns ett liknande fall med en -04. Jag hade själv samma problem under en längre tid, alltid vid längre resor eller varmt väder. Inte förrän en het dag förra sommaren då bilen la av direkt efter start, fick jag besked från "Vida" att cem var ur funktion. Fick då kontakt med "johnnype" här på forumet som på ett finurligt sätt flyttade över datan från min cem till en annan från skroten. Nu har jag haft ett problemfritt år med bilen vilket är mycket skönt!
av oneton
Just det, detta hade fallit i glömskan.. Skulle just ge upp, då jag fick för mig att koppla bort elen till dragkroken.. det löste problemet på denna bilen, och mig veterligen så har det aldrig dykt upp efter heller..
Så troligen var det kortis eller liknande i den kabelstammen/kontakten..

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]