Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vägkung
#663571
hej på er!

Hur kopplar "man ihop" två bilbatterier så att de laddas (split charging) från en generator? Och vilken typ av komponenter kan man använda sig av? Ctek har en laddenhet som sköter om det, men den är sä "förbenat" dyr, jag vill inte lägga ut så mycket av mina surt förvärvade pengar på en sån.
Om ni vet hur man kopplar ihop ett sånt system, kom då gärna med inköpslista och kopplingsschema :-)-)

PS: Det ska användas i en husbil, och jag tänkte att "bodelsbatteriet" skulle laddas under färd samtidigt som startbatteriet.
vägkung
av *pettson*
#663585
Öppna biltema katalogen.
Titta i registret: Skiljerelä
Står det inte så ( jag tittade på internet och då heter det skiljerelä), ja då går du till sidan med reläer och letar efter texten skiljerelä. (fungerar även på internet)
Väljer ett lämpligt, köper och monterar det efter anvisning.
Du måste naturligtvis inhandla lämplig batterikabel till laddningen som ska fungera ihop med reläet.
Kom ihåg att det är lång sträcka för kabeln samt att det kommer att gå höga strömmar i den eftersom batterierna strävar efter att jämna ut laddningen mellan sej när man börjar köra. Så lång och grov kabel gäller. Gärna med fina kardeler så den är smidig och följsam.
Naturligtvis finns det på andra ställen med. Även på närmaste firma som handlar med husbils och husvagnsdetaljer om man hellre vänder sej dit.
Fungerar så att det känner av laddningen och kopplar samman batterierna när laddning sker. När laddning inte längre sker så skapar reläet ett avbrott mellan batterierna och därmed kan du förbruka det ena batteriets laddning men ändå starta på det andra.
Penningmässigt pratar vi om 150 spänn plus kabel och några kabelskor.
av vägkung
#663645
Hej!

Tack *pettson* :D
Du har verkligen koll på vad saker och ting heter, själv visste jag inte att det heter skiljerelä, men nu vet jag :-)-) Och jag har tom sett det på bild, ja alltså biltemas skiljerelä.

Tack för svar, och jag måste säga att forumet funkar alldeles utmärkt för såna som jag
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#663684
Om du vill veta mer om just dubbla+ batterier i en bil så föreslår jag dig att du sätter dig in lite i bilstereo-världen.
Det är väl där flera batterier är vanligast.

Men som pettson sa, du behöver ett skiljerelä samt grova kablar (50mm2 om du ska ha batteriet i skuffen är vad som generellt rekomenderas). Sen är det bara att koppla plus till plus mellan batterierna, och jorda i karrosen så nära batteriet som möjligt.

Tänk dock på att det kostar en del i slutändan. Bara kabeln går väl lös på en 5-600 ungefär, räknat på 6m som är vanligaste längen i en bil. Du kanske behöver längre.

Jag vill avsluta med att säga att du ska INTE snåla på kabeln. Kabelbränder är inge kul...
av Rådlös
#663713
Man kan köpa kabel hos dom skrothandlare som har specialiserat sig på kablar. Där hamnar mycket av det som inte går åt vid större installationer och sådant som kan rubriceras i en lätt travesti av en känd anekdot: "Kablar, för korta att användas".

Nu vet vi inte var du bor, men i Spånga (norra sthlm) finns det en som ett exempel. Det finns säkert motsvarigheter lite överallt i landet. Pundarna stjäl ju tonvis och säljer. Så uppköpare finns. (Därmed inte sagt att kabelskrotfirman i Spånga skulle handla med stöldgods).
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]