Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Dax att byta. Funderar på en av dessa:
XC70-09 eller nyare,
S80-09 eller nyare,
S60/V60-10 eller nyare.
Budget på max 250'.

Vilken av ovannämnda Volvon är säkrast? ( krocka i).
Eller är det annat man bör ta i åtanke?
White skrev:Jag TROR XC70 pga sin något högre markfrigång. Generellt kan man väl säga att ju högre man sitter ju säkrare är bilen. (Med undantag givetvis)
http://www.folksam.se/testergodarad/bil ... en/1.57843

Bättre vid krock med andra, sämre vid singelolycka. Singelolyckorna är vanligast, så suv-fordon är alltså egentligen inte säkrare. Men det beror väl på om man vet vilket sätt man tänkt krocka på.

Jag läste nyss att de farligaste olyckorna var när man kom över i fel körfält pga obetänksamhet/distrahering, eller körde av vägen av samma anledning. System, oavsett tillverkare, som varnade dig för att inte råka lämna ditt körfält begränsade risken kraftigt.
Jag hade alltså skaffat vilken av dem som helst eftersom alla är nya nog att ha välfungerande skydd mot rent krockvåld, men skaffat den där jag hade råd att få med varningssystem som hindrade olyckorna innan de uppstod.
Resonemanget med högre tyngdpunkt = högre risk för vältning kvarstår oavsett vad man kallar bilen.

Men en XC70 med lane departure och BLIS lär fortfarande vara mångdubbelt säkrare än en vanlig V70 sett till procentuell risk att dö vid en resa.
S/V60 är den enda som har cit safety av dom. Men det är väldigt säkra bilar allihopa så det är borderline. Den bilen med driver support paket lär vara den säkraste som någon annan var inne på.

/Martin
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, den är ju inte nå biased eller så.... Eller brukar folk ofta frontalkrocka i 40Mph (80Mph kollision) i en 940, utan motor? klart som fasen fronten viker sig sådär när motorn, som hjälper till att stadga upp chassit, är borta.
Sen... vart har airbagen i 940in tagit vägen?

Jag vet att jag sa "7/940" i mitt första inlägg, men dom kunde ju valt en 940 som inte var en -91, så att den hade haft SIPS.

Nu var ju iofs mitt första inlägg mer på skämt men... Näru, den där videon litar jag inte på för 5 öre.
Användarvisningsbild
av Funk
Sorry Lucif3r , men det sitter en rödblockare kvar i bilen på videon. Frågan om airbag låter jag vara öppen, för jag kommer inte ihåg vilka marknader det var standard på.

Generellt sett så skulle jag föredra den nyaste konstruktionen, därefter till viss del storlek/vikt...så S/V60 vinner i min bok. Martin och andra har dessutom en stor poäng, system som undviker eller minskar risken för eller hastigheten vid olyckor hjälper givetvis till då jag gärna undviker att hamn i olyckor helt och hållet.

/Thomas

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]