Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krille84
Hej!

Hittade precis hit och tror att det är rätt ställe att ställa lite dumma frågor. Är på jakt efter en XC60 R-design. Sitter och funderar på om jag ska försöka hitta en -12 eller om jag ska göra en beställning på en ny -13. Tycker dom verkar ligga rätt bra i andrahandsvärde och då känns det som det kan vara värt att beställa nytt så man får färg, utrustning och dylikt exakt som jag vill ha det.

Nu till frågorna då:

1. Vad skiljer sig -12 och -13 åt? är det något som skiljer öht?

2. Om jag bestämmer mig för begagnat, är det några kända brister jag ska kolla efter? det finns ju visserligen fortfarande nybilsgaranti, men jag vill ju ha ett bekymmerfritt ägande trots begagnat.

3. Prutmånen verkar skilja sig oerhört mycket på bilen jag offerterat. Det bästa förslaget jag fått än så länge utan diskussion är 10% rabatt på bilen rakt av. Är det lönt att försöka på mer, eller är det redan en bra rabatt?

Tack på förhand!
av tunnis
Mellan my12 å my13 är det väldigt små skillnader. Störst är väll att D3 har bytt namn till D4 men det är exakt samma maskin. Vidare har växelspaken till automaten fått nytt (väldigt plastigt) utseende. Typsnittet på själva XC60 är ändrats något. Är nog tyvärr alles.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om awd är viktigt skall du köpa en my12:a, my13 har haldex gen5 vlken inte verkar vara någon höjdare.

/Martin
av Krille84
Tack för svaren!

Någon som har koll på det här med prutmånen?

Sedan är jag lite nyfiken över det här med olika bilhandlare. Är det någon speciell handlare ni kan rekommendera, eller råda om att jag håller mig borta från? Om det finns några regler här om att man inte kastar skit på handlare offentligt så tar jag gärna emot PM :)

Den första var 350nm den nya skil är ju […]

Köpråd

Undvik D4204T5-motorn, den kan orsaka huvudvä[…]

Service och byte av vindruta i torsdags. 12k mil s[…]

Tack, ska byta den samt bränslefiltret, har h[…]