Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Angående specifikation inför nybilsköp (S60 D5 Summum MY13). Har läst på forumet att laminerade sidorutor är "ett måste" för kombibilar såsom V60 om man vill ha riktigt bra ljudkomfort.

Gäller det också för en sedan, S60? Kan någon säga att det faktiskt skulle gå att höra skillnad på en S60?

Tacksam för råd!

Vänliga hälsningar.
Du måste nog själv åka och försöka provköra två s60 bilar med samma motor, samma däck, en med och en utan lam-rutor, det är det enda rätta.

Jag skulle personligen förmodligen aldrig höra skillnad, det är så mycket annat jag skulle lyssna på istället. Jag har inet ens någon aning om jag har laminerat el ej.

vissa hävdar ju att det blir tystare med insynsskyddet fördraget ochså, jag hör ingen skillnad i min.
Laminerade rutor gör helt klart skillnad, även på en sedan (men kanske mindre än på kombi då det är färre kvm rutor). Fr a är det skillnad i högre farter, 100+ km/h.

Har inte heller märkt skillnad med insynsskyddet, däremot gör det skillnad att dra för jalusiet till takluckan över ca 120.

Jag kan i princip direkt jämföra med en med samma däck (225-50-17 Primacy HP) utan lam rutor och jag märker tydlig skillnad i ljudnivå.

NÅgon här på forumet har ju mätt upp det också, har för mig att det var en S60...

PH
Laminerade rutor bör du välja även om du inte hör någon skillnad. Den stora fördelen med dessa rutor är ju att man slipper hitta bilen länsad på ägodelar med inslagen sidoruta på parkeringsplatsen. Istället för en tom bil som det snöar in i har man kvar alla sina prylar och en sprucken ruta som man i lugn och ro kan boka tid för att byta ut när det passar ens kalender.

Visst går det att ta sig in även genom laminerade rutor, men det krävs en yxa och ett par minuters hårt arbete. Lättare då att ta bilen intill.
Problemet är att man inte kan kombinera laminerade rutor med fabrikstonade dito på S60/V60 (om man vill ha det och det vill jag). Det går att kombinera på V70 (bägge ingår i HGV-paketet). Men det är vad jag tycker. Annars så brukar laminerade rutor alltid påverka ljudvolymen i bilen åt det lägre hållet.
Det har du helt rätt i. Min förra bil var en V70 med både toning och laminering, och jag upptäckte också att detta inte gick att kombinera på V60:n. För mig var valet dock lätt, efter två för tjuven misslyckade inbrottsförsök vill jag nu inte vara utan laminerade rutor runt om. Dessutom är väl tonade rutor lite bonnigt nu, känns inte lika trendigt längre. Lite som tärningar i backspegeln, ungefär ;-)
Hej!
Vissa verkar tycka laminerat är ett måste även för en sedan (S60). Har fått en uppgift i tredje hand om en som tyckte så. Han hade bilat i Europa och säger att det uppkommer vindbrus vid högre hastighet och denne person hävdar att många står i kö för att byta till laminerat. Någon som känner igen sig?

Vad gäller toning finns det många motsägelser.
mgmannen skrev:Problemet är att man inte kan kombinera laminerade rutor med fabrikstonade dito på S60/V60 (om man vill ha det och det vill jag). Det går att kombinera på V70 (bägge ingår i HGV-paketet). Men det är vad jag tycker. Annars så brukar laminerade rutor alltid påverka ljudvolymen i bilen åt det lägre hållet.
Två Volvo-återförsäljare har uppgett att det inte går att få toning fabriksmonterat, utan att det är eftermonterade tillval (dvs solfilm). Då kan väl inte citatet här stämma? En påklistrad solfilm borde ju vara möjlig att sätta på även på laminerade glas. Stämmer det att S60:n har eftermonterad solfilm? I så fall är ju inte rutorna fabrikstonade.... Tack för upplysningar!
Känner mig också väldigt tryggg med laminerat. STäller bilen 30 min på stan på eftermiddagen längs en gata. Kan ha vad som helst i kupén för ingen kan ju ta sig in utan att hundratals människor ser det vilda yxhamrandet!Men att det är kö för att byta till laminerat tvivlar jag på:)/PH
Och jag har fabrikstonat.... vilket ju då inte gick att kombinera med laminerade rutor.

Om det gick skulle jag valt laminerade OCH fabrikstonade rutor, men eftersom det inte gick föredrog jag fabrikstonade då jag tycker det är snyggare med mörka rutor än mörka rutor med brun-orange linjer samt ljusa streck och prickar (som det ofrånkomligen blir på eftermonterad film (vid elslingor och runt kanterna m.m.). Och ljudnivån hörde jag ingen skillnad på då jag körde bilar med respektive utan laminerat.... körde iofs inte någon autobahnfart. Och slutligen gällande stöldskyddet så lämnar jag aldrig något av värde i bilen ändå.

Men som sagt, har diskuterats förut, personligen tycker jag att om man nu ville hålla nere antalet olika rutalternativ vore väl bästa tre valen vara: standard/laminerade/laminerade+tonade och inte som idag standard/laminerade/tonade.

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]