Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min 850 -94 vägrar starta.

Jag har tidigare haft liknande problem som trots flera verkstadsbesök till slut fixades av min fru genom att hon lödde om några kassa lödningar på startreläet. Bra med en teknisk kvinna i huset!

Hur som helst misstänker jag pumpen denna gång då det inte luktar bensin trots otaliga ihärdiga startförsök. Jag har mätt att det kommer 12V fram till pumpen då man slår på tändningen och även gör startförsök. Jag mätte på den 2-stiftskontakt som sitter strax ovanför locket till pumpen. Det betyder att reläet funkar som det ska. Pumpen byttes på verkstaden (trots att det som sagt senare visade sig vara startreläet som glappade i en lödning) och den är idag 3 år och 1 månad gammal. Tråkigt om det vore pumpen då Mekonomen ger 3 års garanti. :cry:

Jag har runt 15 liter bensin i tanken och bilen står parkerad i svagt framåtlut. Orsaken till att jag överhuvudtaget nämner detta är att denna bil har en otäck förmåga att börja hosta då man gör högersvängar med runt 10-15 liter i tanken. Har aldrig riktigt fattat varför men det är ett säkert tecken på att man behöver tanka. Kanske bilen lutar på så sätt att pumpen inte når ner till bensinen? Har hört talas om vissa modeller som har två pumpar men vet inte om det gäller just denna modell.

Kan man enkelt lossa bensinslangen som går in till motorn, lägga änden i en burk för att se att pumpen verkligen pumpar? Var sitter slangen?

Kan det kanske vara helt tätt i filtret? Var hittar jag det i så fall?

Jag är tacksam för all hjälp!
av *pettson*
Börja med att pumpen är felmonterad om den hostar vid 15 liter kvar. Pumpen sitter i ett skvalpskydd och ska inte påverkas nämnvärt. Det vill säga när den är korrekt monterad.

Pumpen hörs bra om man tar bort tanklocket och lyssnar ned i tankröret.

Det är bra att din fru är lödkunnig, men det finns inget startrelä men trots det är det nåt hon lött.
Kanske kan hon nyttja sina kunskaper på bränslepumpsreläet ( om det nu inte var det som löddes förra gången)? Det är nämligen vanligt förekommande att lödningarna spricker där.
I övrigt är 3 års garanti tyvärr en nonsens. Jag är glad för din skull om du hade fått en ny pump. Men i normalfallet så är en pump en slitdel och när ett år är förbrukat så kan den vara lite sliten och därmed finns inte längre någon garanti. Det är som att lämna 3år garanti på bromsbelägg. Garantin täcker om t.ex plåten plötsligt spricker en natt. För beläggmaterialet räknas som slitmaterial och går i princip inte att reklamera efter 3 månader.
Det finns ju mera saker som gör att pumpen inte går. Utan fungerande kamaxelgivare får du ingen pump. Inte utan fungerande vevaxelgivare heller.
Inte heller om startmotorn tar för mycket ström så att styrdonen går ned i avstängt läge på grund av spänningsförlusten.
Det finns många saker som kan påverka alltså.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]