Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anton544
Tjena!
Är såhär att jag håller på att byta bromsbelägg fram på min 744 -88 (utan abs), det vänstra hjulet gick utan problem men när jag nu kommit till det högra så har visst den ena kolven (som man ju måste trycka tillbaka för att få in beläggen) bestämt sig för att rosta fast...

Har testat att använda skruvtving och diverse stora tänger men har nu gett upp, den sitter som fan, någon som har något tips eller är det bara att springa till skroten och köpa ett nytt ok? Det är lucas girling.
av sicnarf
Spruta på rikligt med olja och låt ligga ett par timmar.Det brukar gå att pressa tillbaka sen med tving om du lägger en smal bromskloss emellan som tryck liksom.Har du öppnat bromscylinder locket,det kan hjälpa lite?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bromsslangens innanmäte kan ha släppt och pluggat igen, lossa röranslutningarna till oket. Annars låter det nog som om det är dags för nya ok fram, ja jag skriver i plural därför om man behöver byta ett ok på en axel så byter man som regel bägge.

Mvh GK
av anton544
Tack för svar, ska kolla på det nu ikväll så får vi se, får väl skaffa ett nytt/nya ok imorgon annars, behöver ju bilen, kör med brorsans 240 sålänge :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Biltemas ok är helt OK.

Mvh GK
av anton544
Upptäckte innan när man trampar på bromsen så åker ju kolven ut?? Altså är den väl inte fastrostad? Skall ta loss oket och sätta det i ett skruvstäd så få vi se om det släpper.
Användarvisningsbild
av lennarte
anton544 skrev:Upptäckte innan när man trampar på bromsen så åker ju kolven ut?? Altså är den väl inte fastrostad? Skall ta loss oket och sätta det i ett skruvstäd så få vi se om det släpper.
Om kolven går ut utan allt för stor ansträngning men inte går att trycka in, ens med våld, då är det håg tid att byta bromsslangarna. OBS, byt samtliga slangar.

Mvh
Lennart
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]