Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:/.../hur stor skillnad blir det på en ny diesel med 3-vägs katalysator och partikelfilter?
Är det inte två-vägskatalysator på nyare dieselbilar? Dieselmotorer går ju med luftöverskott så en tre-vägskatalysator blir svårt att använda eftersom den kräver lambdareglering kring 1. Men andra system för aktiv avskiljning av NOx från dieselmotorer finns ju men alla dieselfordon har inte det. Utsläpp av NOx blir ändå avsevärda från ett modernt dieselfordon, jämfört med t.ex. Ottomotor, även om aktivt NOx-avskiljningssystem finns. Hur effektiviteten hos partikelfiltret påverkas av olika dieselkvalitet vet jag inte.
gnestakalle skrev:Jag håller med dig i princip men det där var väl en liten överdrift och överdrifter kan motverka budskapet.
Min beräkning är ett exempel som bygger på faktaunderlag och resultatet är fullt möjligt i verkligheten. Med andra inparametrar erhålls andra resultat, inget konstigt med det. Resultatet av dina beräkningar förändrar inte budskapet jag ville förmedla. Jag ville bara visa på perspektiv och att det finns stora konsekvenser av vårt beteende som inte alla är medvetna om. Men trots det tycker jag att man ska tanka den dieselkvalitet som ger minst negativ miljöpåverkan om man nu kör diesel.
Camel skrev: Men trots det tycker jag att man ska tanka den dieselkvalitet som ger minst negativ miljöpåverkan om man nu kör diesel.
Ja men vilken dieselkvalitet är det då i en partikelfiltrerad katalysatormotor ?:-/

I en icke renad motor är det ju solklart MK1 men på en ny motor undrar man ju. MK1 ger ju mera utsläpp vid raffineringen, uppvägs detta på något sätt i en Euro5 bil vid körningen.
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: Men trots det tycker jag att man ska tanka den dieselkvalitet som ger minst negativ miljöpåverkan om man nu kör diesel.
Ja men vilken dieselkvalitet är det då i en partikelfiltrerad katalysatormotor ?:-/

I en icke renad motor är det ju solklart MK1 men på en ny motor undrar man ju. MK1 ger ju mera utsläpp vid raffineringen, uppvägs detta på något sätt i en Euro5 bil vid körningen.
I jämförelse med euro3 så släpper mk1 ut mindre och det är inkl det extra vid raffineringen. Men mot euro5 får vi se när den nya rapporten kommer
mattish skrev:Jag tycker dom borde göra slag i saken och börja konvertera dieselbilar till 100% etanoldrift. Stockholm bussar har ju gått på etanol (dieselmotor) länge så kunskap borde finnas. Då får vi enligt många det bästa av två världar, etanolens miljöfördelar och dieselmotorns effektiva förbränning. Tydligen ska det fungera med bibehållen verkningsgrad, dvs att etabolförbrukningen skulle vara väldigt lik dieselförbrukningen. En halv liter etanol per mil hade inte varit fel :D

Det gjordes faktiskt. http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... aab-diesel

Vet inte varför något sådant aldrig serieproducerades. Jag gissar på samma anledning som gasbilarna, dålig tillgång på bränsle->ingen vill köpa. Sedan hojtas det ju hit och dit om hållbarhet också men några faktiska siffror har jag aldrig fått se.
crumpets skrev:
mattish skrev:Jag tycker dom borde göra slag i saken och börja konvertera dieselbilar till 100% etanoldrift. Stockholm bussar har ju gått på etanol (dieselmotor) länge så kunskap borde finnas. Då får vi enligt många det bästa av två världar, etanolens miljöfördelar och dieselmotorns effektiva förbränning. Tydligen ska det fungera med bibehållen verkningsgrad, dvs att etabolförbrukningen skulle vara väldigt lik dieselförbrukningen. En halv liter etanol per mil hade inte varit fel :D

Vet inte varför något sådant aldrig serieproducerades. Jag gissar på samma anledning som gasbilarna, dålig tillgång på bränsle->ingen vill köpa. Sedan hojtas det ju hit och dit om hållbarhet också men några faktiska siffror har jag aldrig fått se.
Hmmmm, vänta nu, etanol har ju dubbelt så hög oktanhalt som disesel, dvs det tål dubbla trycket innan den spikar/självantänder, därför kör etanolkonverterade dieslar med dubbelt så hög komp för att få det att tända, över 30 i komp, det borde leda till bizzart mycket NOX utsläpp då ju NOX bildas vid förbränning under högt tryck.

Det är ju därför miljöreglerna tvingar tillverkarna att sänka kompen varje ny generation, en D5 är väl nere på 17 nu, förr var de ju över 20.
VolvoB20 skrev:
crumpets skrev:

Hmmmm, vänta nu, etanol har ju dubbelt så hög oktanhalt som disesel, dvs det tål dubbla trycket innan den spikar/självantänder, därför kör etanolkonverterade dieslar med dubbelt så hög komp för att få det att tända, över 30 i komp, det borde leda till bizzart mycket NOX utsläpp då ju NOX bildas vid förbränning under högt tryck.

Det är ju därför miljöreglerna tvingar tillverkarna att sänka kompen varje ny generation, en D5 är väl nere på 17 nu, förr var de ju över 20.
Det är tiden som bestämmer hur mycket NOx som ska bildas. Ren etanol innehåller ingen kväve och kan därför inte bilda NOx vid förbränning.

Sen har diesel inte oktan utan Cetantale och ligger runt 38 har jag för mig
mobe skrev:Det är tiden som bestämmer hur mycket NOx som ska bildas. Ren etanol innehåller ingen kväve och kan därför inte bilda NOx vid förbränning.
Sen har diesel inte oktan utan Cetantale och ligger runt 38 har jag för mig
Visst har diesel ett oktantal (som anger hur mycket tryck brsänslet tål innan det självantänder/spikar), dock brukar man inte ange detta, istället vänder man på skalan med Cetan och anger hur lätt/snabbt det tänder för diesel för det vill man ju ska tända så snabbt/lätt som möjligt då det saknas tändstift.

Etanolen har ju så högt oktan / lågt cetanvärde att man måste brassa på med 30:1 i komp och dessutom tillsätta någon giftig tändförbättrare i etanolen för att den ska självtända i dieselmotorn utan tändstift.

Det behövs ingen kväve i bränslet för att det bildas NOX, luften som sugs i cylindrarna innehåller ju 80% kväve och 20% syre. Sen är det väl tryck*temp som avgör hur mycket NOX det bildas.

En annan metod för att slippa NOX är väl att köra förbränningen på ren syrgas.
VolvoB20 skrev:
crumpets skrev:

Det borde väl kunna rådas bot på med adblue även på ED95-motorerna. Kör man det redan på dieslarna, varför inte köra samma teknik på ED95?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]