Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriks
StefanN skrev:Vad villen dom ha för toppjobbet då?
Han pratade om runt 40,000 för att byta toppen men det förutsätter ju att underdelen klarat sig.

men han ville titta lite mer på det innan han lämnade exakt pris.
=/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eriks skrev:Det olyckliga som hänt var att min motor har kokat vid 37200 mil. Fick ett slang haveri och tömde hela kylsystemet. Hade min grabb (1,5år) i baksätet och ingenstans att stanna av efter E4:an utan att riskera att bli påkörd. Så här i efterhand hade jag ju kanske kunnat köra ner bilen i diket fast det var inget alternativ när det hände utan var mest att söka sig av E:4an =/ som resulterade i en bränd topp.. :( :(
Påminner mig om att jag en gång köpte en bil där förre ägaren fått byta motor för 120.000 kr pga att kylarslangen hoppat och han inte stannade direkt. Block, lager, turbofläktar osv kan ju ta skada utan vatten. Surt när det bara var en slangklämma för 10 kr som lossnat.
av perhall
Jag köpte en superfräsch 325:a i Tyskland en gång, typ13 000 mil, en ägare, efter 10 mil gick tempmätaren i toppen, jag körde en bit, ringde sen ADAC från en sån där gul stolpe, de kom efter 30 min, skjutsade migtill en verkstad och de bytte kylarslang. Kostade bara 700 kr inkl bärgning. Bilen gick perfekt sen men vem vet vad som hände när jag sålde den efter 2 veckor.../PH
av Eriks
Samma hände mig nu. En plastklämma på en kylarslang som gick mot webasto värmaren hade lossnat vilket gjorde att bilen kokade.

Nu till det tråkiga. Det finns nästan inga motorer att få tag i till min bil. :evil:
Gamla D5244t4/5 motorerna från 07 passar inte och det nya från 2010 passar inte. (S) (S) Så jag måste få tag i någon från 08 eller 09 som helst inte gått så långt.
Någon som vet av någon? pls pls pls..

Hittade just en smily som inte passar så bra in här just nu. vol:-) <<-- Volvo no power då motorn är paj. (:-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Finns ju några på bildelsbasen från 2008 och 2009 för drygt 20k som gått typ 7000 mil. En sådan motor skulle jag satsa på om jag var du. 7000 mil är ju ingenting på en sådan motor.
av Eriks
Variosboy skrev:Finns ju några på bildelsbasen från 2008 och 2009 för drygt 20k som gått typ 7000 mil. En sådan motor skulle jag satsa på om jag var du. 7000 mil är ju ingenting på en sådan motor.
Var har du hittat dom?! ?!?! Har bara hittat 2st där ena gått 25 och den andra 37 tusen..
Användarvisningsbild
av Camel
Eriks skrev:Har bara hittat 2st där ena gått 25 och den andra 37 tusen..
Ja, de såg jag också. Men om du söker på S80N finns en motor D5244T4/T5 som gått 16K mil med lagernummer W532023 som borde passa. Insugsspjällaxel defekt men det borde gå att flytta över från din gamla motor. Priset framgår inte.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=23747525
Användarvisningsbild
av Variosboy
Glöm allt jag skrev. Det var ju för sjutton 2 liters fyror jag hittat.
Dålig sökfunktion måste jag säga som trots att man skriver in regnummer inte hittar rätt motortyp.
av jpennerb
Har du/ni testat att söka på båda varianterna av 2.4d och D5 MY08-09 om nu dessa är lika förutom programvara så kanske utbudet ökar?

Vad säger volvo att sätta i en 2.4d när en D5 satt där innan, kan dom i stort sett "bara" ändra programvaran och släng i motorn så funkar allt?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Volvo bryr sig inte alls. Det är ju exakt samma motor 2.4d och D5. Och effekten regleras ju av den mjukvara som redan sitter styrenheten i hans bil. Den behöver han inte göra något med alls.

Dessutom fattade jag det som att han skulle utföra själva bytet privat, eller fattade jag fel?
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]