Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stålis
Hej!

Blev för några veckor sedan ägare till en s60 -02 170HK automat.
Ett flertal gånger har jag hört en fläkt som drar igång på bilen, när den är parkerad utan för huset. Den går en stund och stänger sedan av sig. Trodde det var elfläkten till kylet.
Men idag när jag öppnade bilen när det fläktade visade det sig vara kupe fläkten som gick för fullt :shock: Är detta ett vanligt fel?
Den återgick till normalläge när jag startade bilen..

Mvh Mattias
Detta måste vara en av dom vanligaste frågorna här på forumet den hära årstiden.
Då är det dags att du öppnar instruktionsboken. Svaret står där eller så använder du sökfunktionen här på forumet.
Det är en normal funktion att fläkten startar när du öppnar dörren och sedan stänger av när du stänger dörren. Kommer dock inte riktigt ihåg varför det är på det sättet.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Det är en normal funktion att fläkten startar när du öppnar dörren och sedan stänger av när du stänger dörren. Kommer dock inte riktigt ihåg varför det är på det sättet.

Mvh GK
Nej, det har inget med dörröppning att göra.
Det är dom tidigare modellerna som har detta aktiverat från fabrik.
Eftersom det var så mycket folk som uppsökte verkstan och sa att dom hade fel på bilen, kupéfläkten går fast bilen är avstängs, så valde Volvo att ha denna funktion avaktiverad ifrån fabrik på denare årsmodeller. Dom aktiverar funktionen istället från fall till fall om folk klagar på att det luktar unket i början efter man startat bilen.
Så funktionen finns fortfarande kvar på dom senare modellerna bara att den är avaktiverad.
Backlampa

Jovisst, men så enkelt är det inte i de[…]

Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]