Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av senap
Hej
Jag har en 745 88b som jag har stött på lite problem med.
Motorn (b230F) går jätte bra tills den kommit upp i värme, efter runt 10 minuters körning stannar den på samma sätt som om man får soppatorsk.
När den lagt av går det inte att starta den igen, får den stå stilla en 30-60 min och kyla av sig lite så startar den igen.
Trodde först att det var bränsle relät så eftersom jag hade ett sådant i reserv bytte jag det men blev igen skillnad.
Jag har inga felkoder på den utan den visar 1,1,1

Tips och råd om felsökning mottages varm för just nu känns det som jag fumlar runt lite i mörkret. :roll:
tacksam för svar
Kollat så soppapumpen går även fast bilen lägger av? Hade liknande problem med min 945 och då visade det sig att det var soppapumpen. Bytte den häromdagen faktiskt och nu går den som en dröm. Bara en tanke :)
Är felkoder uttagna i uttag 2. På passagerarsidan innanför sidopanelen sitter insprutningsdatorn, titta vad det står för Boschnummer, de tre sista siffrorna räcker.

Mvh GK
av senap
Felkoder är testade på stift 2
Insprutrningen har nummer 0 280 00 561 står även 3 517 407
Soppapumpen verkar fungera som den ska, när felet uppstår så har jag kortslutit den och den pumpar på bra
Den boxen har en historia av att vissa fel kan uppstå bl.a. att korrekt styrning av bränslereläet kan utebli.
Se bifogad länk.

http://www.injectronics.com.au/index.ph ... &Itemid=34

Det behöver inte bero på boxen men har du möjlighet så prova med en annan box, det finns en box för 2.4 som har 951 som sista siffror också och det är de sista versionen av 2.4 och är mer stabil.

Mvh GK
Du kanske får returnera boxen till skroten om dom är snälla. Bränslereläet du hade i reserv, var det ett begagnat? Om det är beg. så kanske det också är dåligt. Öppna det första reläet och löd om alla lödningar, det kan hjälpa.

Mvh GK
av senap
Bränslerelä var helt nytt, har kommit fram till att den tappar gnistan när den blir varm, har kollat rotor ,fördelare, slutsteg, tändspole, tändkablar, stift.
På en annan Volvo hade jag en hallgivare i fördelaren men i denna finns ingen sådan, sitter den någon annanstans? Har snokat runt svänghjulet men hittar ingen :(

Så någon som har några tips?
Vevaxelgivaren sitter i ett fäste ovanpå den s.k. sprängkåpan, sitter med en m6-bult så den skruvas bort med en 10-ans nyckel. Lite trångt men det går. Föreslår dock att du mäter upp den först. Eftersom felet verkar vara värmeberoende får du mäta när felet uppstått. Dela på kontaktstycket från givaren, det sitter i överkan av torpeden ungerfär vid motorns överkant. Du skall mäta resistans och då skall tändningen vara avslagen. Återkom med mätresultat, det bör ligga mellan 200-250 Ohm.

Mvh GK
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]