Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av superpackman
Hej på er! Nu är det så att jag skall sätta på ett Sportluftsfilter på bilen, Min fråga är då Vad kan gå isönder när man har ett sådant?
hört att något kan krångla med "Luftmängdmätare" Vet inte vad det är, någon som vet mer än ja?

bilen ifråga är en volvo s60 2.4T

Tacksam för svar!!

MVH: Mats!
av jbl
Chansen till att lmm ska gå sönder ökar med sportfilter. Ett sportfilter har ett friare flöde och med detta till följd att mer damm kan komma igenom.

Sportfilteroljan kan också ställa till det om det kommer på givaren.

Lmm ser till att luftförhållandet blir rätt. Går den sönder så går inte bilen bra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Luftmassemätaren är ett instrumet som mäter mängden luft som kommer in i motorn så att motorstyrning kan reglera alla paramterar därefter.

Mätaren måste både vara exakt och snabb så den hinner med när du stampar till på gasen.

Med ett sportfilter följer små partiklar med in som fastnar på givaren särskilt om du har ett oljat filter. Det gör att givaren visar fel och blir slö.

Så det som händer med tiden är att bilen tappar kraft, blir slö och går som en påse nötter. Sen tappar du ännu mera effekt eftersom du får in varm luft i motorn också

Men var inte orolig, det känns inte för det nya vrålet och brölet som uppstår ger en psykologisk tillfredställese så man tror att det går snabbare trots att det är tvärt om.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av superpackman
Tack för svaren! Men om man har ett sånt insatts filter som man lägger i orginal luftboxen? är det med dåligt? ett K&N?

/ MvH Mats
Användarvisningsbild
av VolvoB20
superpackman skrev:Tack för svaren! Men om man har ett sånt insatts filter som man lägger i orginal luftboxen? är det med dåligt? ett K&N?

/ MvH Mats
Min uppfattning är att alla filter som oljas in är värre än det torra varianterna. Om det slipper igenom lite damm så far det bara vidare genom motorn.

Varinterna med "klisterolja" är jobbigare för lite olja åker alltid med och sätter sig tex på givare så att damm lättar kan fastna där i oljekletet.

Så hellre ett porösare torrt filter om du vill ha lättare flöde än ett oljat tycket jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:Luftmassemätaren är ett instrumet som mäter mängden luft som kommer in i motorn så att motorstyrning kan reglera alla paramterar därefter.
Om vi skall vara petiga så mäter en luftnmassemätare luftmassan som passerar. En luftmängsmätare mäter mängden luft som passerar. Luftmängdsmätare har inte använts av bilindustrin på säkert 10-15 år.

/Martin
av superpackman
hehe okej! Så vart köper ja ett sådant filer som är " tort" bor i gbg!

/Mvh Mats

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Nu är det uppenbart att du hittar på.

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]

Jag bytte frihjulslager för några m&ari[…]