Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Scotch
gnestakalle skrev:Hur går motorn vid normal körning t.ex vid tätorts-, landsvägs- samt motorvägskörning? Möjliga felorsaker kan vara spjällägesgivare eller defekt spjällhus som t.ex. läckande spjällaxel. Sen kanske 40% etanolblandning är lite i mesta laget.

Mvh GK
Den går hyfsat, men är lite slöare än en "normal" 740. Motorn knackar också på låga varv.
Jag har fyllt på med 95 oktan efter senaste besiktningen, men ingen skillnad.

Ska testa byta spjällhuset med givaren också.
-
av Isac94
Jag har också problem med min volvo 740 -90.
Du kan ju kolla min tråd ifall de är nå tipps.

Jag bytte tex grenrörspackning och det blev lite bättre genom att den drog tjuvluft efter motorn och lamdan fick fel värde.
av Scotch
Isac94 skrev:Hmm ifall den knackar kan du ju justera justera Ventilspelet också.
Kan inte känne något läckage vid avgassidan.

Knackningarna tror jag kommer längre ner i motorn - kan det va så illa att motorn är helt uppsliten?
Den har iofs bara rullat drygt 25.500 mil, men ändå?
-
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara ett vevlager.

Mvh GK
av Scotch
Hej,
har idag bestämt mig för att skicka bilen till skroten.

Jag skulle ju kunna prova byta katalysatorn också, men jag tycker motorn är i för dåligt skick för så dyra reparationer. Min tanke när jag köpte bilen var att den skulle klara besiktningen ganska enkelt eftersom det är bara 5 månader sedan sista godkända besiktning. Men men... mycket kan hända med en gammal bil på 5 månader.

Dessutom - har jag fått reda på nu i dagarna - har den användningsförbud. Förrförra ägaren som slarvat med att betala in skatten. Ja, vilket bottennapp.

Nu har jag köpt en annan gammal 740 - en 86:a = ingen avgasrening :) och som är besiktigad och skattad.

Jag tackar för alla råd och tips!

mvh
/ Bosse

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.