Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Hur han kommit över motor och till vilket pris var inte mitt svar, men vid ett motorbyte, där exv en Volvo åf är inblandad / försäkringskada, så är det väl självklart att man söker efter en beg motor...därav finns det en efterfrågan på nästan nya D5 och jag lovar att det är inga " give away" priser
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tror att vi kan enas kring att summan av kardemumman ändå är att det hade blivit så svårt/omöjligt att integrera den nyare med elektroniken att detta faktiskt inte kommer vara genomförbart utan att lägga extrema mängder tid.

Så extremt mycket snålare är väl ändå inte nya D5.
Användarvisningsbild
av Camel
Mellan MY09 och MY10 uppdaterades elsystemet med bl.a. ny CEM. D5 205 hk kom väl MY10? Även kabelhärvor, säkringskonfiguration, mm. skiljer sig också åt. Men det svåraste hindret för ett motorbyte är att ECM (motorstyrningen) inte är lika på enkelturbo och dubbelturbo. Pin-konfigurationen för de olika anslutningarna skiljer sig åt så i princip alla ledningar i kabelhärvorna måste flyttas/kopplas om. Till detta kommer att uppsättningen med ställdon/givare på de båda motorvarianterna skiljer sig åt rätt mycket. Mjukvaran kommer inte att vara kompatibel. Även om man byter samtliga kabelhärvor och ECU så passar det inte ihop med den gamla CEM. Jag tror detta blir ett jättejobb. Att hantera skillnaderna i elsystemet mellan MY09 och MY10 kommer bli ett mycket större jobb än det fysiska motorbytet.
av Eriks
Hej alla igen och tack för alla svar. Det jag kan läsa mig till av det ni har skrivit så låter det nästan som ett omöjligt projekt. Fast inget är omöjligt. :twisted: Dock så hade jag väl inte tänkt mehöva lägga ner 100 k på motorn innan den fungerar med el och resterande komponenter.
Så jag måste nog vara tråkig att försöka få tag i en original motor. Kanske som en utav er sa en 165 hk och chippa.

Det olyckliga som hänt var att min motor har kokat vid 37200 mil. Fick ett slang haveri och tömde hela kylsystemet. Hade min grabb (1,5år) i baksätet och ingenstans att stanna av efter E4:an utan att riskera att bli påkörd. Så här i efterhand hade jag ju kanske kunnat köra ner bilen i diket fast det var inget alternativ när det hände utan var mest att söka sig av E:4an =/ som resulterade i en bränd topp.. :( :(

Då kanske ni undrar varför jag snackar om motorbyte. Jo just för att bilen gått nästan 40 K mil. Får jag in en motor som gått mindre så kanske den håller X antal år till utan att det ska bli haverier. Om jag bara byter toppen kanske vevstakar eller nått annat helvete går sönder efter ett tag. Så därav anledningen att byta hela motorn.

Men som sagt så måste jag nog vara så tråkig att skaffa dit en exakt likadan motor :(
Användarvisningsbild
av hollan
köper du en 2,4d med 163hk från samma årsmodell som din så får du 185hk i den när du stoppar in den i din bil för "trimmet" sitter i ecm och den låter du ju sitta kvar från din 185hk d5 för motorerna är exakt samma i 2,4d och d5
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Mellan MY09 och MY10 uppdaterades elsystemet med bl.a. ny CEM. D5 205 hk kom väl MY10? Även kabelhärvor, säkringskonfiguration, mm. skiljer sig också åt. Men det svåraste hindret för ett motorbyte är att ECM (motorstyrningen) inte är lika på enkelturbo och dubbelturbo. Pin-konfigurationen för de olika anslutningarna skiljer sig åt så i princip alla ledningar i kabelhärvorna måste flyttas/kopplas om. Till detta kommer att uppsättningen med ställdon/givare på de båda motorvarianterna skiljer sig åt rätt mycket. Mjukvaran kommer inte att vara kompatibel. Även om man byter samtliga kabelhärvor och ECU så passar det inte ihop med den gamla CEM. Jag tror detta blir ett jättejobb. Att hantera skillnaderna i elsystemet mellan MY09 och MY10 kommer bli ett mycket större jobb än det fysiska motorbytet.
Ja, det var det jag trodde, byte till nya motorn kräver byte till ny motorstyrning, och nya motorstyrningen är inte kompatibel med bilen så man måste byta bilen också.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: /.../(nya motorstyrningen är inte kompatibel med bilen så man måste byta bilen också.
Så kan man också uttrycka det. :wink:
av Eriks
VolvoB20 skrev:
Camel skrev:Mellan MY09 och MY10 uppdaterades elsystemet med bl.a. ny CEM. D5 205 hk kom väl MY10? Även kabelhärvor, säkringskonfiguration, mm. skiljer sig också åt. Men det svåraste hindret för ett motorbyte är att ECM (motorstyrningen) inte är lika på enkelturbo och dubbelturbo. Pin-konfigurationen för de olika anslutningarna skiljer sig åt så i princip alla ledningar i kabelhärvorna måste flyttas/kopplas om. Till detta kommer att uppsättningen med ställdon/givare på de båda motorvarianterna skiljer sig åt rätt mycket. Mjukvaran kommer inte att vara kompatibel. Även om man byter samtliga kabelhärvor och ECU så passar det inte ihop med den gamla CEM. Jag tror detta blir ett jättejobb. Att hantera skillnaderna i elsystemet mellan MY09 och MY10 kommer bli ett mycket större jobb än det fysiska motorbytet.
Ja, det var det jag trodde, byte till nya motorn kräver byte till ny motorstyrning, och nya motorstyrningen är inte kompatibel med bilen så man måste byta bilen också.
Ja tyvärr är det nog så.
Bilen är på verkstad nu och jag höll på att svimma när han sa vad det skulle kosta att bara byta toppen så vi får se om det blir motorbyte eller om det blir att byta bil helt. :cry: :cry:

Någon utav er som har en motor över? Med rätt kamaxelgivare m.m m.m m.m and so on. Kanske lika enkelt att bara sopa ner en Volvo B230F motor. Liten och smidig.. och inge el som ska hålla på att tjafsa.
Fast då ska väl alla jävla instrument skrika och klaga och inte ha kontakt med nått
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]