- fre 13 jul 2012, 10:58
#661527
Nu undrar man ju om "den där sekunden" för inkopplingen är ett typiskt ilandsproblem.
Ett annat prov man kan göra är av typen "fläckvis halka" men det är svår att hitta det underlaget sommartid, men här är ett exempel.
Om jag körde tex uppför en brant backe med släp bakom i jämn fart och det ligger rullgrus här och där i fläckar på det hårdpackade underlaget så var det omöjligt att märka av spinn med 2010:an då AWDn gick in så snabbt och korrigerade så man trodde det drev på alla 4 hela tiden. Inkopplingen var blixtsnabb.
Även om texten på Gen 4 är smått löjlig så var jag benägen att skiva under på den i alla fall...
I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.
På min MY13 Gen 5 märks det klart och tydligt att hjulen hinner spinna loss momentant innan AWDn hinner reagera hoch omfördela kraften, Det syns också tydligt i spåren efter bilen i samma backe.
Ett annat prov man kan göra är av typen "fläckvis halka" men det är svår att hitta det underlaget sommartid, men här är ett exempel.
Om jag körde tex uppför en brant backe med släp bakom i jämn fart och det ligger rullgrus här och där i fläckar på det hårdpackade underlaget så var det omöjligt att märka av spinn med 2010:an då AWDn gick in så snabbt och korrigerade så man trodde det drev på alla 4 hela tiden. Inkopplingen var blixtsnabb.
Även om texten på Gen 4 är smått löjlig så var jag benägen att skiva under på den i alla fall...
I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.
På min MY13 Gen 5 märks det klart och tydligt att hjulen hinner spinna loss momentant innan AWDn hinner reagera hoch omfördela kraften, Det syns också tydligt i spåren efter bilen i samma backe.
bjornw skrev:Det var något liknande jag testade med en MY13 XC70 automat och jag hade svårt att få den att spinna bak, det tog uppemot en sekund innan det började röra på sig bak. Bilen var enhjulsdriven besvärande länge....Man tappar ju rätt mycket i driv varje gång det tillåts spinna loss, och det blir ju rätt fula märken i underlaget som på gooses bild, istället för att bara åka i väg lite lungt och fint utan spinn.
När jag kör rakt upp för vår slänt, som ser väldigt lika ut som din, med 60:n MY12 manuell släpper det inget oavsett om det är blött eller om jag stannar mitt i och startar igen.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.