Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pasi84
hej! Min kupefläkt har lagt av (den har aldrig fungerat sen jag haft bilen, i en vecka då). Har läst lite att det ska gå att byta den utan att ta loss hela paketet med värmepaket och fläkt, stämmer detta? Hur går jag tillväga isåfall? Kan tillägga att jag har kollat så jag har ström fram till vredet för fläkten.mvh pasi
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ska man byta fläkt måste man dela på paketet. Det går säkert att göra på plats, men de är nog en miljon ggr bökigare än att ta ur hela skiten.

Det jag sett några göra är att såga av ena sidan av plasten så man kan plocka bort den, och sedan tejpa ihop det. Då kan man plocka bort den lilla biten och bara ta ur fläkten. Men då måste man ju ta ur paketet och såga
av Amarace
Man sågar med bågfilsblad, dremel med kapskiva eller vad fantasin och ens egen kunskap räcker till :) Då kan man göra det utan att ta ut paketet. Men själv tar jag ur paketet då jag byter, känns bättre.
av pasi84
Tack för länken! Synd att jag hällde i glykolblandningen igår..rinner d mycket när man tar loss slangarna.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sätt slangtänger på slangarna i motorrummet så blir rinnet begränsat men se upp när du lyfter ut paketet och försök hålla rören från värmepaketet uppåt

Mvh GK
av pasi84
Tackar för alla tips! Klämde slangarna med slangklämmor (som jag hade aldrig använt tidigare så nu har man provat dom med). Det tog ca. 4 timmar för mig med allt. Bytte fläkt då den gamla hade brunnit, var fullt med löv på värmepaketet, gjorde rent allt och nu funkar det så fint så :D Angående spolning av kylsystem, detta gjorde jag redan i helgen då jag hade problem med att motorn kokade så fort man körde iväg med bilen, var stopp i kylsystemet. Dock så spolade jag igenom värmepaketet en gång till när jag ändå hade den lös.
Tusen tackar för alla tips, var verkligen till hjälp! mvh pasi

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]