Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikhsson
Mitt första inlägg i detta forum!

Nu har elfelet spårat ut på 240in.

1. batterilampan, parkingbreak och breakfailure lyser som när man har tändningen på när man kör, dock fungerar bromsar och den laddar.
2. har man lyset på kan man ta ut nyckeln ur tändningslåset och motorn fortsätter gå, men när man slår av lyser slås motorn oftast av.
3. har man lyset på, tar ut nyckeln och håller i bromsen. Sedan slår av lyset fortsätter motorn att gå, men när jag släpper bromsen stängs den av.
4. När jag bromsar tänds inte bromsljusen, men parkeringlysena tänds.
5. Vindrute torkarna samt spolarvätskan fungerar ej.

*Jag håller på att bli galen. Vad är felet? Inga säkringar är trasiga. Jordfel? Vars isåf? kortis? vars? All hjälp som kan fås uppskattas!

Mvh.
Användarvisningsbild
av Kompe
OJ! Du måste ha en rolig bil du :roll: :wink: Kolla jordpunkterna i framskärmen, ta loss och slipa med lite sandpapper på både kontakter och blecket och olja in med lite 5-56 sen. Inte säkert att det löser dina problem men nått kanske börjar fungera som det är tänkt :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du dragkrok och då också en elanslutning för släp så kan felet finnas i den kontakten.

Mvh GK
av erikhsson
Haha, ja det är ena väldigt lustiga fel ;)

Jag har dragkrok, ja. Vad kan jag göra för att få reda på om felet sitter där ? Dränka i 5-56? Går ut och prövar jordpunkterna nu!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Händer rätt ofta att det blir kortisar och krypströmmar i dom där kontaktdonen. Det bästa är nog att öppna kontaktdonet för inspektion.

Mvh GK
av erikhsson
Tagit lös alla jordpunkter, putsat med sandpapper, sprayat på 5-56, kikat i kontaktdonen för släpvagn där det endast var lite ärgat, dräkt det i 5-56, ingen skillnad.
Kan det var något fel i generatorn? Haft problem med att generator remmen slirat så har bytt den och spänt så hårt som möjligt men den börjar ändå slira, bytt kol i generatorn också. Kan det blivit något fel där?
av erikhsson
Noterade nu att det är silvertejp på kabeln till kontaktdonen för släpet, måste vara en anledning till att någon tidigare ägare satt dit den. Ska kika lite närmre.
Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]

Tack för info. Jag fegar nog ett tag till. Ho[…]