perhall skrev:/.../FT tycker jag passar utmärkt med den höga utväxlingen/.../
Ja, verkligen. Utväxlingen i MY10- är en enkel match för motorn, kraften på 6:an är fullt tillräcklig även i motlut. Och man kan ju alltid växla ned om man behöver bättre acceleration och då rör det på sig ganska bra för att vara en standardbil.
Här finns diagram över tillgänglig drivhjulseffekt på de olika växlarna (man) för 2,5FT MY10-
(Klicka för större bild)
Noterbart är att kurvorna för erforderlig effekt (pga luftmotstånd och rullmotstånd) och max. tillgänglig drivhjulseffekt (uppskattade drivlineförluster borträknade) skär varandra vid drygt 235 km/h på 5:an (toppfarten) men redan vid ca 210 km/h på 6:an (effekten blir lägre pga lägre varvtal).
Man kan också se att t.ex. 3:an räcker till drygt 170 km/h, så om man har bråttom vid omkörning så finns tillräckligt med kraft.
I 110 km/h finns nästan ca 190 hk på drivhjulen till förfogande på 3:an men det behövs endast ca 35 hk för att övervinna luftmotstånd och rullmotstånd i den farten.
I 140 km/h finns nästan ca 215 hk på drivhjulen till förfogande på 3:an medans det behövs ca 60 hk för att övervinna luftmotstånd och rullmotstånd i den farten. Fortfarande gott om effekt över alltså för en bra accelerationsförmåga i det fartregistret.
