Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
BMW 328an fick jag däng av med min V70 2.5FT och en V40 T4 har jag aldrig ägt men kört mycket med och en sådan skulle helt klart hängt med BMWn där V70n blev avhängd.

Sen har både V70 2.5T/FT och V40 T4 200hk/300Nm men vikten och med automatlådan så skiljer det mycket i prestanda.
Användarvisningsbild
av Camel
Intressant för TS kan en jämförelse mellan 2,5FT MY09 och MY10 manuell på högsta växeln i motorvägsfart vara:

I motorvägsfart 110 km/h varvar MY09 2263 rpm och i 110 km/h varvar MY10 1877 rpm
Vridmomentet i MY09 vid 2263 rpm är 300 Nm och i MY10 vid 1877 rpm är vridmomentet 340 Nm
Motoreffekten i MY09 vid 2263 rpm är 97 hk och i MY10 vid 1877 rpm är effekten 91 hk

Om drivlineförluster, luftmotstånd, vikt antas vara lika så är MY09 något piggare i motorvägsfart än MY10 pga utväxlingen (på högsta växeln, annat blir det om man växlar ned till trean...)

Exemplet visar att enbart högre vridmoment inte automatiskt betyder bättre segdragning. Utväxlingen är lika viktig eftersom effekten är proportionell med produkten av varvtal och vridmoment, och varvtalet är beroende av utväxlingen.
av perhall
Ja, utväxlingen betyder enormt mycket för en bils karaktär! Jag körde mycket BMW för länge sen. 320i-84 hade "Autobahnutväxling" och var, likt 2,5FTMY10-, en glidarbil, seg på högsta växeln, tyst, inte rolig att dra genom växlarna... sen ficki 320-87 nån slags sportlåda så den helt plötsligt varvade 3000 i 100 ca. Den bytte helt karaktär och var pigg även på högsta växeln + kul att varva ur genom växlarna...

En kompis till mig vill alltid ha hög utväxling eftersom han menar att det sparar bensin - vilket är sant - men om man behöver 60 hk 0,5 cyl-volym och 100 Nm mer för att få bilen lika pigg med den högre utväxlingen kan det bli en dålig affär....

FT tycker jag passar utmärkt med den höga utväxlingen men det finns också bilar som inte gör det./PH
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:/.../FT tycker jag passar utmärkt med den höga utväxlingen/.../
Ja, verkligen. Utväxlingen i MY10- är en enkel match för motorn, kraften på 6:an är fullt tillräcklig även i motlut. Och man kan ju alltid växla ned om man behöver bättre acceleration och då rör det på sig ganska bra för att vara en standardbil.

Här finns diagram över tillgänglig drivhjulseffekt på de olika växlarna (man) för 2,5FT MY10-
(Klicka för större bild)
Bild

Noterbart är att kurvorna för erforderlig effekt (pga luftmotstånd och rullmotstånd) och max. tillgänglig drivhjulseffekt (uppskattade drivlineförluster borträknade) skär varandra vid drygt 235 km/h på 5:an (toppfarten) men redan vid ca 210 km/h på 6:an (effekten blir lägre pga lägre varvtal).

Man kan också se att t.ex. 3:an räcker till drygt 170 km/h, så om man har bråttom vid omkörning så finns tillräckligt med kraft.
I 110 km/h finns nästan ca 190 hk på drivhjulen till förfogande på 3:an men det behövs endast ca 35 hk för att övervinna luftmotstånd och rullmotstånd i den farten.
I 140 km/h finns nästan ca 215 hk på drivhjulen till förfogande på 3:an medans det behövs ca 60 hk för att övervinna luftmotstånd och rullmotstånd i den farten. Fortfarande gott om effekt över alltså för en bra accelerationsförmåga i det fartregistret. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Ja, utväxlingen betyder enormt mycket för en bils karaktär! Jag körde mycket BMW för länge sen. 320i-84 hade "Autobahnutväxling" och var, likt 2,5FTMY10-, en glidarbil, seg på högsta växeln, tyst, inte rolig att dra genom växlarna... sen ficki 320-87 nån slags sportlåda så den helt plötsligt varvade 3000 i 100 ca. Den bytte helt karaktär och var pigg även på högsta växeln + kul att varva ur genom växlarna...

En kompis till mig vill alltid ha hög utväxling eftersom han menar att det sparar bensin - vilket är sant - men om man behöver 60 hk 0,5 cyl-volym och 100 Nm mer för att få bilen lika pigg med den högre utväxlingen kan det bli en dålig affär....
Fast det är väl inget som hindrar en att växla ner ett snäpp eller två om man behöver eller missar jag något?

/Martin
av perhall
MartinS skrev:
perhall skrev:Ja, utväxlingen betyder enormt mycket för en bils karaktär! Jag körde mycket BMW för länge sen. 320i-84 hade "Autobahnutväxling" och var, likt 2,5FTMY10-, en glidarbil, seg på högsta växeln, tyst, inte rolig att dra genom växlarna... sen ficki 320-87 nån slags sportlåda så den helt plötsligt varvade 3000 i 100 ca. Den bytte helt karaktär och var pigg även på högsta växeln + kul att varva ur genom växlarna...

Fast det är väl inget som hindrar en att växla ner ett snäpp eller två om man behöver eller missar jag något?

/Martin
Klart man kan växla ner men bilen kommer ändå kännas mycket slöare med längre mellan växlarna. Om en manuell T6 varvar 42 el 60 på 6:an får det enorma konsekvenser för bilens karaktär. Och en 2,0F skulle ju kunna varva 3000 i 140 men bli extremt slö.../PH
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Klart man kan växla ner men bilen kommer ändå kännas mycket slöare med längre mellan växlarna. Om en manuell T6 varvar 42 el 60 på 6:an får det enorma konsekvenser för bilens karaktär. Och en 2,0F skulle ju kunna varva 3000 i 140 men bli extremt slö.../PH
Sant! Det är med skräck jag tänker tillbaka på min gamla Kadett Gsi från 86, vilken varvade 4000rpm i dryga 120km/h om jag minns rätt. Vid varvstopp på femman (~7000rpm) gick den i 202km/h på mätaren.

Men den ofta så vanliga jämförelsen hur snabbt något är på högsta växeln är ju rätt meningslös kan jag tycka.

/Martin
av perhall
Det är hemskt med såna högvarvande bilar! Men en annan hemsk sak från min uppväxt är 740 GL-86. Den varvade 4000 i 120 på trean (mätarfart). På femman var bilen helt död, det bara brölade när man gasade. För 112 hk helt meningslöst. En lite lägre utväxling hade gjort bilen drägligare och knappast törstigare. Fanns en Nissan Micra för länge sen som var så högt växlad att den drog enorma mängder bensin på femman - gasen i botten krävdes för 110 km/h.

Gäller att hitta rätt kombo effekt-vrid-utväxling... /PH
Användarvisningsbild
av Camel
På 2,5FT manuell skiljer utväxlingen sig åt på 3:e, 4:e, 5:e, 6:e växlarna (6-20% beroende på växel) mellan MY09 och MY10.
Växlarna 1:an, 2:an, backen samt slutväxeln är samma på MY09 och MY10. Jag anser också att var varvtalet ska ligga lågt i jämn hög fart men att tillräckliga resurser ska finnas vid nedväxling. Det har 2,5FT för att vara en standardbil. Stegningen mellan växlarna är bra för vanlig körning men på bana skulle stegningen givetvis inte vara optimal. Utväxlingen tar också hänsyn till att 2,5FT 231 hk ger sin toppeffekt redan vid 4800 rpm vilket är relativt lågt för att vara en Ottomotor. Bilen gör sin toppfart 235 km/h på 5:an vid ungefär detta varvtal.
av perhall
Men har inte slutväxeln ändrats? Det är ju konstigt att Polestar MY09 går 0,3 sek snabbare 0´-100 än Polestar MY10 eftersom de båda har samma utväxling på 1:an och 2:an - den når väl dessutom 100 på 2:an så den högre utväxlingen på 3:an för MY10 märks inte vid 0-100.../PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]