Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Nu har jag fått felkoder på bromsljuskontakten och det verkar som att det är den det är fel på. Man kan tända ABS-lampan genom att bråka med bromspedalen. Bromsljusen fungerar.

Nu undrar jag vad är det för kontakt som sitter på bromspedalen? Är det en enkel 2-polig strömbrytare eller en slags 4-polig potentiometer som känner av hur hårt man bromsar?

Är det en metallgrej som fästs på en lång M12 gänga, eller kort M12 gänga eller är den helt av plast?

Jag gjorde en sökning och såg att pettson skrev att det är en potentiometer men jag vet inte om det gäller för min bilmodell. Min bilmodell (B5252) har den gamla ABS-boxen (utan TRACS) som inte krånglar så mycket som den nya.

Jag har för närvarande inte tillgång till bilen så jag kan inte kolla... Är det någon som vet vad bromsljuskontakt heter på engelska? Alltså vad det engelskspråkiga Volvofolket kallar det.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det heter "Stop light switch" enligt Haynes och skall finnas i 2 varianter monterade på pedalstället. Ena typen är en traditionell kontakt medan den andra är självjusterande.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av g00ey
Ok, men hur vet man om det är metallversionen (volvo nr 3544691)

eller den s.k. självjusterande plastversionen (volvo nr 9128577) ?

Jag har f n inte tillgång till bilen och vill göra ett billigt köp...
av *pettson*
Egentligen är det inte så magiskt att felsöka ett sådant här problem.

1/ Fungerar bromsljusen?
Om ja så är den kontakten hel.
Om nej så är kontakten trasig.

2/ Löste detta problemet?
Om ja är det mycket ovanligt. Jag har aldrig stött på det sedan 1992 när 850n kom. Visst har pedalkontakter gått sönder, men aldrig gett felkod.
Om nej så kan man istället öppna huven och ersätta den pedalsensorn som sitter i bromsservot med en ny, eller om man är lite påhittig så kan man löda om den som finns.
Glöm inte att ENDAST ersätta med en sensor som har samma spetsfärg, om den nu ska ersättas. Det går INTE att ersätta med annan färg.
Med lite tur sitter det en liten rund prick i en färg. Den färgen visar vilken sensor som sitter i.

Detta är den sensorn jag pratar om i mina inlägg. Det är en pedalläges sensor. DEN brukar ge felkod.
Användarvisningsbild
av g00ey
Bromsljusen fungerar som de skall och de alla tänds när man trycker ner bromspedalen. Men trots det så får jag felkoder 1-4-1 och framförallt 1-4-2 så den klagar på både pedalläges sensorn och bromsljuskontakten.

Jag hittade en intressant tråd hur man fixar pedallägssensorn här:

http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 192&page=5

men frågan är om man även skall göra något åt bromsljuskontakten då det är felkod på denna. Har man tur så kanske det är så att pedallägessensorn ligger på samma krets som bromsljuskontakten och således triggar felkod även på denna. Här hittade jag var bromsljuskontakten sitter:

http://www.2carpros.com/questions/volvo ... eplacement

men de kallar den pedallägessensor :roll:

Här är en tråd som visar en annan person som har exakt samma problem som jag:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/26946-abs-problem/

det finns även bild på var pedallägessensorn sitter. Denna sensor har visst artikelnummer 271633 ( -1993), 271892 (1994 - 1995) eller 9140235 i volvodatabasen/vadis/vida (nr 2 i bilden nedan):

Bild

Så det verkar som att jag blir tvungen att byta ut båda delarna, om jag inte väljer att renovera pedallägessensorn enligt ovannämnda tråd.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]