Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Vi släpper etanolspåret nu tack. Det här ska INTE bli en diskussion om olika drivmedel. Båda bilarna TS funderar på är dieslar.
av MattiasD
PaNi skrev:För att göra det ännu svårare för dig att välja skall jag rekommendera standardchassi och 17-tumsfälgar. Tycker inte alls detta är stötigt eller okomfortabelt på något sätt, tvärtom är det just chassi-sättningen och körglädjen som var den stora positiva överraskningen när jag bytte från V70 (med sportchassi). Dock har jag aldrig kört V60 med raggarbils-chassi, så skillnaden dem emellan kan jag inte kommentera.
Där ser man, tänk så olika vi är :wink: Det viktiga för TS är då att känna till att standardchassi är ett sportchassi, och det finns komfortchassi att välja till. När jag provkörde V60 fanns det bara standardchassi att tillgå så valet av komfortchassi blev en chansning. Men jag är nöjd med mitt val.
av perhall
Valet av chassi är viktigt. En visuell sak är att de flesta S/V60 har std-chassi = sportchassi. Vi har en S60 med std-chassi och 17" - den ser typ höjd ut..., särskilt bak... skulle gissa att 20% har touringchassi och resten sportchassi, på V70 är det nog tvärtom... helt klart är touringchassit bekvämare men sportchassit är ok, det är inte som audis.../PH
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Jag tyckte standard sportchassi var mjukt och krängde så jag kör med R-design chassi och 19". Inte så skoj vid väggupp dock med sjukt roligt vid krokiga vägar. Men det bästa är nog four c för då kan man anpassa sig efter vägkvaliten
av perhall
Ja, smaken är olika:) Själv föredrar jag komfortchassin i bilar som har klen/halvklen motor... men hade en S4 förut, då passade sp-chassi bra, skulle aldrig ha det i en S60 utom en T6 Polestar möjligen.../PH
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag tycker struttigheten och ljudnivån, ffa däcksbullret, i A4 är extremt tröttande. Skulle inte vilja ha det så ngn bil. Tyvärr är vår golf lika bullrig men inte lika struttig.
Det jag inte gillar med V60 är de trånga instegen (små dörrar) och dumsnålheten som lyser igenom här och var i inredningen. Det är dock lättare att leva med tycker jag.
Användarvisningsbild
av mgmannen
bjornw skrev:Jag tycker struttigheten och ljudnivån, ffa däcksbullret, i A4 är extremt tröttande. Skulle inte vilja ha det så ngn bil. Tyvärr är vår golf lika bullrig men inte lika struttig.
Det jag inte gillar med V60 är de trånga instegen (små dörrar) och dumsnålheten som lyser igenom här och var i inredningen. Det är dock lättare att leva med tycker jag.
Har åkt många mil i hyrbil av bägge märkena. När det gäller V60 så har det uteslutande varit i Drive-modellen och den har jag tyckt varit mjuk med en aningen "studs" vid små gupp. Stora gupp klarades bra. Så då har det med största sannolikhet varit standardchassi som suttit på dessa bilar. Har även provkört flera V60 med Four-C och har då upplevt att Comfort-läget passar mig bra. Denna funktion finns det dock inte plats för i min budget. :|

När det gäller A4 så har jag oftast hyrt Quattro-versionen med sportchassi. Den har fungerat bra, men har som sagt varit lite "struttig", framförallt på motorväg. Även stora gupp har fått fjädringen att nästan slå igenom. Lite irriterande kan jag tycka. I provbilar man testar så är det oftast sportchassi och 18-tumshjul som gäller och då blir det ännu värre. Hur 17 tum och standardchassi är kan jag inte svara på, då ingen av bilfirmorna jag varit på kan erbjuda detta för provkörning, utan jag får ta säljarens ord på att det är "bekvämt".

Kan kännas som att jag är petig, men åker cirka 4-5000 mil i tjänsten varje år och åker ofta på mellanstora läns- och riksvägar med tveksam kvalitet. Hade jag köpt en bil privat för körning till och från jobbet, så hade jag nog valt stora fälgar och sänkt bil.
av perhall
Alla DRIVe-hyrbilar har nog sportchassit (alltså det som är standard).

Ca 90% av sålda A4 har sportchassi. Nästan ingen vet hur std-chassit är. Har aldrig kunnat provköra nån men hört från VW-säljsidan att "Audis std-chassi är som VW:s sportchassi". Tänk att alla A4 nästan har sportchassi. Sjukt. För hårt är det!

Två färska exempel. Tyska ams tycker att nya A-klass har lysande fjädringskomfort och bra väghållning (std-chassi), sv DN att det är stötigt och obekvämt (sp-chassi). Nya tyska ams testar nya A3 som får 4,5 stjärnor och som nästan enda anmärkning att sportchassit är så obekvämt... (de skriver att den skulle ha fått 5 stjärnor med std-chassi)/PH

/PH
Användarvisningsbild
av bjornw
Har åkt en del i polarens A4 Allroad som har lite större hjul med mer gummi och den är mjukare i fjädringen, vet inte hur den förhåller sig mot std chassi på vanliga A4 men torde inte var allt för långt från. Trots det är den lika bullrig med ett hårt däcksljud ständigt påträngande. Den är mindre struttig men klarar inte större gropar och dålig vinterväg på samma sätt som tex vår standard golf MY11. Har som du hör svårt för chassit i A4:an, tycker det är förlegat, finns många bilar som är bättre på just den punkten. Det börjar märkas att modellen varit med ett tag. Sedan har A4 en hel del andra kvaliteter och det är överlag en riktigt bra bil men utan att ha kört den så tror jag nya 3-serien spöar den.
av perhall
svenska ams brukar väl alltid ha A4 som testvinnare, så även TV och ViB rätt ofta... men kanske generalagenten är smart och lånar ut bilar med std-chassi till TV och ViB... sen verkar ju svenska ams ha begränsad relevans för en vanlig bilanvändare, redaktionen verkar full av 25-åringar med keps som gillar bankörning... och gärna visar upp sig på helsidesbilder.../PH

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Ford hobby husbil chassinummer

Hade samma problem med en väldigt rostig Mazd[…]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]