Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jakob94
#662564
perhall skrev:En manuell 2,5T-08 = 3000 varv i 140 mätarfart, MY09 150 mätarfart, MY10 180 mätarfart... jag gissar att V40, som dessutom är 4-cyl, ligger på 3000 varv långt tidigare, i 120 eller ännu tidigare.../PH
Tror den ligger på 3000 varv i 120-130, men är inte hundra.
av jpennerb
#662586
T4an äter upp 2.5FTn på motorvägen kan jag medge och kanske dels kan bero på utväxlingen samt en lättare kaross. Så köper du dig en orginal MY09 så kommer den kännas trött, om det nu inte letar in sig en liten optimering i motorn förstår!? :D
Användarvisningsbild
av Camel
#662591
jpennerb skrev:T4an äter upp 2.5FTn på motorvägen kan jag medge och kanske dels kan bero på utväxlingen samt en lättare kaross.
Nja, vikten skiljer inte mycket men tillgänglig effekt i motorvägsfart är till 2,5FT:s fördel.

I motorvägsfart 110 km/h varvar T4 (MY11 man) 2402 rpm och 2,5FT (MY09 man) 2263 rpm
Vridmomentet i T4 vid 2402 rpm är 270 Nm (overboost) och i 2,5FT vid 2263 rpm är vridmomentet 300 Nm
Motoreffekten i T4 vid 2402 rpm är 92 hk (overboost) och i 2,5FT vid 2263 rpm är effekten 97 hk

Om drivlineförluster, luftmotstånd, vikt (skiljer inte mycket) antas vara lika så är 2,5FT något piggare i motorvägsfart än T4.
Dessutom är T4 i detta exempel i overboostläge som varar max 15 sek. I normalläge ger T4 endast 240 Nm och effekten sjunker då motsvarande. Då bör skillnaden bli klart märkbar till 2,5FT:s fördel.
av perhall
#662602
Tror det menades här en V40 T4? För en V70II T4 är ju växlad som en MY08 2,5T och äter aldrig upp en sådan - däremot har den klart rappare gasrespons och ett mindre sömnigt, men fulare, motorljud... fast snabbare är den nog aldrig.../PH
Användarvisningsbild
av Camel
#662605
perhall skrev:Tror det menades här en V40 T4? /.../
Ja, så är det naturligtvis. :wink:
Användarvisningsbild
av Guligan
#662656
Hur mycket extra behöver man betala för en MY10?
Jag tycker MY10 är ett bra lyft från MY09, +31 hk, bränslesnålare samt smålull som fräschar upp mer än man tror.
av jpennerb
#662677
Exakt jag menade "gamla" V40 T4 som är väldigt kvick runt 80-200 där V70 2.5FT får svårt att hänga med. Kan medge att jag fick stordäng av en BMW 328(193hk?) mellan 90-150. Det var 2-1 väg och låg bakom och försökte hänga på men den försvann! :evil:
av perhall
#662690
328i e46, och fr a 328i e36, är aningen snabbare än en V40 T4 -MY00 (T4 MY01 med 165 hk tror jag är lika snabb i de farterna), men en 2,5FT MY10 är inte långt efter - den bara känns segare pga utväxling, gasrespons och den enorma skillnaden i storlek, sittanäravägen-känsla och tystnad. Både 328i och V40 T4 bjuder på mycket gocart-känsla..../PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#662691
perhall skrev:328i e46, och fr a 328i e36, är aningen snabbare än en V40 T4 -MY00 (T4 MY01 med 165 hk tror jag är lika snabb i de farterna), men en 2,5FT MY10 är inte långt efter - den bara känns segare pga utväxling, gasrespons och den enorma skillnaden i storlek, sittanäravägen-känsla och tystnad. Både 328i och V40 T4 bjuder på mycket gocart-känsla..../PH
Det är vanliga S/V40 2.0T som har 163hk. T4 har 200hk och är ganska rask.

Min S40 2.0T är dock förvånansvärt pigg i 130-160km/h intervallet. Vikt och luftmotstånd är ju till dess fördel.

/Martin
av perhall
#662695
Sorry, nu blandade jag ihop saker... 160 hk har 2,0T tom MY00, sen 165 hk och MY01 o framåt är inte mycket slöare än en T4.

Däremot borde en V40 T4 köra ifrån en 328i e46 utom i hastighter över ca 180.

En 2,5FT har det svårt mot en T4 V40...
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bromsbelägg

Köp från aeromotors. sålänge[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &au[…]

Jag brukar spänna in bultarna i skruvdragaren[…]

Godkända byglar ska väl duga. Varfö[…]