Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kokka
har ett varmt men kallt problem när ja kört en stund så lägger ac n av men innan den slutar kyla så börjar det ryka/snöa ur fläckt blåsen i mittkonsollen har hört att det ska va stopp i någon dränering men vart har tagit ur kupefiltret o det e torrt så det e inte det som fryser någon som vet vart ja ska börja leta???s80 99a 2,9
Användarvisningsbild
av Perc
Slutar det komma luft helt och hållet då det händer?

Trasig tempgivare, kompressorn bryter inte när det blir för kallt, evapuratorn täcks av is. Ganska vanligt problem i branschen, inte bara i bilar.
av kokka
det slutar inte komma luft helt o hållet men det minskar o vrider man på max på fläkten så kommer det ånga/snö ur fläktblåsen i mitt konsollen mäst ur det högra men ingen kyla o stänger man av bilen ca 30min så funkar det ett tag o sen e det lika igen
av llesrof
Är det snö eller ånga som kommer? Ånga är varmt, snö är kallt och man kan väl säga att dessa två ting befinner sig på varsin sida, långt från nollpunkten.
av Mackansglt
Loppan78 skrev:Precis, låter som en trasig evapator tempgivare.
Går det att byta denna evapuratorgivare utan att riva hela klimatanäggningen och utan att släppa ut gasen.
Har nämligen liknade problem med min.

Jag hoppar på denna enimenta ac tråd.

Har nyss blivit med en S80 2003 med 170 hk. motorn. Klima anäggningen kyler jättebra i början när bilen är kall men efter ca. 15 min då börjar kylan avta.

Hela det röret som serviceporten sitter på blir aldeles isigt på utsidan(det tjocka röret tror jag) . Det är är tjock is skorpa på röret och dåligt med kyla. Isbeläggningen finns där röret kommer ut från komressorn och ända fram till torpedväggen
Vad kan detta tyda på för fel. Skall böja kolla lite mer nästa vecka.

Verkar ju finnas gas, kompressorn verkar dra som den skall.
Har bokat tid nästa vecka för en felsökning så får vi se vad dom säger.
Någon som har erfarenhet från CELER firman??.

Mackansglt skrev:
Loppan78 skrev:Precis, låter som en trasig evapator tempgivare.
Går det att byta denna evapuratorgivare utan att riva hela klimatanäggningen och utan att släppa ut gasen.
Har nämligen liknade problem med min.

Jag hoppar på denna enimenta ac tråd.

Har nyss blivit med en S80 2003 med 170 hk. motorn. Klima anäggningen kyler jättebra i början när bilen är kall men efter ca. 15 min då börjar kylan avta.

Hela det röret som serviceporten sitter på blir aldeles isigt på utsidan(det tjocka röret tror jag) . Det är är tjock is skorpa på röret och dåligt med kyla. Isbeläggningen finns där röret kommer ut från komressorn och ända fram till torpedväggen
Vad kan detta tyda på för fel. Skall böja kolla lite mer nästa vecka.

Verkar ju finnas gas, kompressorn verkar dra som den skall.
Har bokat tid nästa vecka för en felsökning så får vi se vad dom säger.
Någon som har erfarenhet från CELER firman??.

det kommer snö flingor ett tag sen minskar luft mängden o det blir varmt i bilen. vart sitter evapurator temp givaren? om man kopplar upp mot dator ser man då om temp givaren e kass?
Användarvisningsbild
av Loppan78
jo du borde få felkod på tempgivare.
Placeringen av givaren är beskriven i inlägget ovanför ditt.
av kokka
Loppan78 skrev:jo du borde få felkod på tempgivare.
Placeringen av givaren är beskriven i inlägget ovanför ditt.
tack o bock ska kolla givaren

Tidigare ägaren sa att man får krå[…]

”El startspärr se manual”

Tjena! I morse när jag skulle starta bilen (2[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

Hej! Jag har en v90 2025 Google som jag vill ha l[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]