Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nanne
Hej

Är på jakt efter en nyare Volvo v70
Nu till min fråga ang. nivåreglering,

Har alla v70 nivåreglering eller är det bara modeller med fabriksmonterat drag som har detta tillbehör.
eller är nivåreglering extra tillbehör vid nybilsbeställning.

Tacksam för lite info

//Nanne
Användarvisningsbild
av Perc
Det har varit tillval sedan typ 200-serien, troligen är det tillval fortfarande också. Ju dyrare spec det är på bilen, ju större är chansen att det även sitter nivomatdämpare. Kanonsystem om du frågar mig, min V70 hanterade tung last utan att ens bry sig.
Användarvisningsbild
av hollan
generellt så sitter det nivåreglering på bilar som har sportchassi tex så har alla R-design nivå standard annars är det tillval och är ganska ovanligt tillval folk vet antagligen inte om att det inte är så dyrt från fabrik
angående dragkrokar så finns det ej fabriksmonterade dragkrokar på någon volvo
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju en XC70 från 2012. Den har nivåreglering, men det var något jag beställde separat.
Min far köpte för ett antal år sedan en 940 S 2,3 1996. Den var utrustad med nåt slags sportpaket, där stolarna var klädda som på en 940 Turbo, fjädringen var sänkt och så hade den nivåreglering med i det paketet.

Annars är det nog så att det är ett tillval som man får kryssa i själv.
av Tarsiger
På min 945 SE 1996 är det nivåreglering. Jag valde till detta inte så mycket för att undvika att bilen ser nedtyngd ut baktill (med tung last eller fellastad släpvagn) som för att slippa justera strålkastarinställningen hela tiden. Dels vill man ju ha bra mörkerbelysning, dels vill man inte höra till de samvetslösa som bländar alla mötande när de drar släp.

På min XC70 AWD 2012 avstod jag från nivåreglering eftersom Xenonstrålkastarna har automatisk ljusinställning inom ungefär samma vinkelområde som nivåregleringen kan omfatta. Med den hyfsade markfrigång som XC70 har obelastad så tycker jag det går att acceptera en något lägre sådan vid enstaka körningar.

Nivåreglerande stötdämpare har högre kvalitet och längre livslängd än de vanliga enligt min erfarenhet. Men de måste förr eller senare bytas och då kostar de betydligt mer. Det är alltså inte bara en engångsinvestering. På 945:an är de bytta en gång under 57000 mil. Spiralfjädrarna bak är samtidigt av en annan typ med lägre fjäderkonstant (lite mjukare). Har man ofta mycket tung last eller släpvagnar med stor kulkraft kan nivåreglering vara bra både för vägegenskaper och markfrigång bak. Om man inte har Xenonljus med automatisk höjdinställning är nivåreglering alltid bra att ha, då skulle jag definitivt välja till det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag som då och då drar släp även vid sidan om vägen tänkte också på att min XC70 kunde må bra av att bibehålla sin markfrigång även med last baktill.
Men visst kostar det. Allting som har med bilar att göra kostar. Mer eller ännu mer.
av jpennerb
Borde väl egentligen inte behövas någon nivåreglering om man använder rätt kultryck? Man tycker att biltillverkare borde ha räknat med ett viss kultryck vilket borde innebära att det finns mycket fjädringsväg kvar om man har lastat släpvagnen/husvagnen rätt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att det finns fjädringsväg kvar innebär inte att bilen håller den nivå och lutning som den gör olastad.
av Tarsiger
Det finns en principiell sak man kan fundera på rörande nivågreglerande stötdämpare. Säkert finns de som vet mer och kan klarlägga.

Om man t ex med fellastad släpvagn belastat bilen med extra stor kulkraft (vilket faktiskt är rätt begrepp) så förmodar jag att stötdämparna låter sig pumpas upp ända tills trycket räcker för att de i vila (dvs utan fjädringsrörelser) ska ha sin ursprungliga längd mellan infästrningarna. Att de sedan vid fjädring ändrar längd kring detta viloläge är en annan sak.

I och med detta har bakvagnen återfått sin normala höjd.

Men vad har hänt med bilens framdel? Denna har förstås höjts upp, dock helt obetydligt, p g a kulkraftens högerriktade moment med avseende på bakaxeln. Detta innebär att nivåregleringen, om den fungerar som jag förmodar, inte fullt ut återställer bilen till det horisontella läge som t ex ljusinstälningen förutsätter. Svårigheten rent tekniskt att komma tillrätta med det (och tillverka stötdämparna så att bilen blir helt horisontell) ligger i att stötdämparna bara känner av sin egen hoptryckning - de kan inte "veta" vad denna beror på. Om axelavståndet är a och avståndet mellan bakaxel och kula är d så gör en lastvikt på 100 kg i lastrummet mitt över bakaxeln samma nedtryckning som en kulkraft av 100 a/(a+d) kp vilket är mindre än 100 kp. Men det är bara kraften på kulan som lyfter framvagnen, inte lasttyngden över bakaxeln (vid nivåreglering). Ännu större högerriktat (= framvagnslyftande) moment kring bakaxeln än med t ex 100 kp kulkraft får man med t ex en något överlastad dragkroksmonterad hållare för 3 cyklar med totaltyngden 100 kp.

Är det någon som kört nivåreglerat med riktigt stor kulkraft och noterat att strålkastarljuset ligger en aning för högt?
av jpennerb
apersson850 skrev:Att det finns fjädringsväg kvar innebär inte att bilen håller den nivå och lutning som den gör olastad.
Självklart blir bilen nertyngd med max kultryck(säg 70kg) men det finns fortfarande tillräckligt med fjädringsväg samtidigt som man lastar bilen med max lastvikt. Detta antar jag biltillverkarna har räknat ut...

PS. Det är en hel del bilar på vägarna som eftersträvar att ha bilen så lite nertyngd som möjligt när de kör med husvagn och att köra med för lite kultryck är förenat med livsfara. Hellre för mycket kultryck än för lite...

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]