- mån 16 jul 2012, 19:00
#662499
Hallå!
Har lite problem med min '98 V40 2.0T. Försöker alltid googla söka innan jag frågar men denna gång har jag gått bet.
Bilen har sen i april ungefär betett sig konstigt med diverse hackig gång och motorstopp IBLAND. När den går, går den hur bra som helst.
Felet visar sig alltså ibland, ganska sällan, och i stort sett bara när jag kört längre sträckor, och ofta i uppförsbackar.
Bilen börjar hacka och sedan lägger av för att sedan inte gå att starta. Har jag låtit den stå ett tag har den sedan gått igen.
För några veckor sedan fick jag stopp på motorvägen mellan Arboga och Örebro, blev bärgad till MECA i Arboga. Där fastställdes att det var vevaxellägesgivaren som gett upp. Den byttes och bilen gick igen. Åkte upp mot hemtrakterna i Dalarna och där började bilen hacka strax före Borlänge, stannade bilen och väntade ett tag. Åkte vidare utan problem. Körde in bilen på verkstad för felsökning och får där besked att det är felkod 422 - atmosfärtryckgivare.
Så nu tänkte jag byta denna givare för att se om det gör någon skillnad. Det jag kan inte kan få ut av all googling är vad/var/hur denna ser ut och sitter.
Är detta samma sak som laddluftstryckgivare?

Denna har jag hittat i bakre delen av motorrummet. Ska det sitta en slang på denna? Är ju som ett slangfäste med packning på, dock sitter där ingen slang på min bil...

Är det den här? Var sitter den?
Mycket text och frågor, hoppas ni har överseende och några bra svar :)
Mvh
Robin
Har lite problem med min '98 V40 2.0T. Försöker alltid googla söka innan jag frågar men denna gång har jag gått bet.
Bilen har sen i april ungefär betett sig konstigt med diverse hackig gång och motorstopp IBLAND. När den går, går den hur bra som helst.
Felet visar sig alltså ibland, ganska sällan, och i stort sett bara när jag kört längre sträckor, och ofta i uppförsbackar.
Bilen börjar hacka och sedan lägger av för att sedan inte gå att starta. Har jag låtit den stå ett tag har den sedan gått igen.
För några veckor sedan fick jag stopp på motorvägen mellan Arboga och Örebro, blev bärgad till MECA i Arboga. Där fastställdes att det var vevaxellägesgivaren som gett upp. Den byttes och bilen gick igen. Åkte upp mot hemtrakterna i Dalarna och där började bilen hacka strax före Borlänge, stannade bilen och väntade ett tag. Åkte vidare utan problem. Körde in bilen på verkstad för felsökning och får där besked att det är felkod 422 - atmosfärtryckgivare.
Så nu tänkte jag byta denna givare för att se om det gör någon skillnad. Det jag kan inte kan få ut av all googling är vad/var/hur denna ser ut och sitter.
Är detta samma sak som laddluftstryckgivare?

Denna har jag hittat i bakre delen av motorrummet. Ska det sitta en slang på denna? Är ju som ett slangfäste med packning på, dock sitter där ingen slang på min bil...

Är det den här? Var sitter den?
Mycket text och frågor, hoppas ni har överseende och några bra svar :)
Mvh
Robin