Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av born52
Hittade i ett annat forum en enkel beskrivning hur man kollar Viscokopp/Vinkelväxeln.Tog mig friheten och kopierade hans beskrivning.

Vanligt fel är att inkopplingen mellan växellåda och vinkelväxel ROSTAR sönder i splainsen! När så kraften skall gå till bakhjulen så rappar det över och låter illa Kont. Så här. Lyft upp ett bakhjul, lägg i en växel, kan du nu vrida runt bakhjulet, så är det fel, kont. Då om kardanaxeln snurrar med fram till vinkelväxeln om den gör det är det nog inkopplingen (eller vinkelväxeln) det är fel på.
Prova sedan om du kan vrida kardanaxeln åt samma håll som du backar (med växellådan i friläge) då skall bakhjulen följa med ordentligt,
om inte, så har du fel i viskikopplingen.
Båda felen är inte ovanliga. Om du har fel i någon enhet så köp beg. Och tänk på att det skall vara specialolja i vinkelväxeln (dyr) Hylsan in i växellådan går att rädda gör väl rent och smörj in med Volvos specialfett (dom som kan, vet det här felet på Volvo, fråga om ev. garanti!) Viscokopplingen och vinkelväxeln byter du kompl. Köp inga delar! Köp begagnat, har bilen gått under 10 000 mil = maskinskadeförsäkringen.

Månne om man törs köpa en beggad vinkelväxel ?...
av cme
Frigge skrev:
born52 skrev:Frigge, tack för ett bra svar ska genast kolla upp de där med däcken,men de va då faen att dom ska va så känsliga
ALLA bilar med visco är känsliga för skillnad mellan fram o bakdäck.
Har du mindre däck bak kommer ju dom tvinga in högre fart i vinkelväxeln mot vad den ger ut på framdäcken vilket leder till ras.
Ja kolla däcken och återkom med infot här.
Sicken otur du har med nyinköpta bilen :cry:
Ska inte däcken med största mönsterdjup (=största omkrets) sitta fram? Det har jag läst i instruktionsbok och på andra ställen. Då avlastas viscokopplingen genom att framaxeln drar mest.

Detta är lite lustigt eftersom man av stabilitetsskäl under hård inbromsning vill ha bästa greppet bak så att man inte slänger ut bakdelen om bromsarna låser.

cme
av Frigge
Det borde inte vara någon fara att köpa en fräch begagnad vinkelväxel.
Kolla då att den inte glappar eller läcker olja i utgående axel bara.
Se bara till att köpa en ny hylsa mellan låda och vinkelväxel när du byter. Hylsan är aldrig återanvändningsbar då det är just hylsan som går sönder i dom flesta fall med haveri mellan vinkelväxel och växellåda, man kan rädda vinkelväxeln om man i tidigt stadie märker att hylsan är dålig. Jag ska själv byta på min XC -01 i förebyggande syfte då hylsan glappar lite för mycket (märkte det när jag hade vinkelväxeln nere för byte packningar till Turboreturröret)
Det är ett tips förresten:

BYT PACKNINGARNA TILL OLJERETURRÖRET NÄR VINKELVÄXELN ÄR NERE !!!
av jbl
Ja packningarna till oljereturen sitter otrooligt dumt till.

Är det verkligen en special olja till vinkeväxeln. Fått förklarat att Volvos interna benämning på lågskummande olja är BOT. Dvs säga att Volvo rekommenderar en helsyntet 75W90 GL5 BOT olja.

Nu finns det många oljor som motverkar skum bildning. Skulle vara bra roligt att få reda på vilken olja det är. Vill helst själv köra på det bästa och normalt så väljer inte tillverkaren det bästa som finns utan tittar mest på kostnader.

Tillverkaren kanske väljer det bästa ur ekonomisk synvinkel vilket säkerligen inte är nån dålig produkt. Men för en annan som vill ha det bästa så är inte detta helt optimalt.

Nån Volvo anställd som vet vad för olja som används i vinkelväxeln :?:
Användarvisningsbild
av born52
Enligt VADIS:

Använd endast transmissionsolja.
Detaljnummer: 1161513-5
Rätt volym: 750 ml.

Icke volvo-anställd
av jbl
Jo enligt Vadis men det ger ju bara Volvos artnr. Jag får väl lämna in oljan på analys för att få reda på vilken smörja dom använder.
Användarvisningsbild
av born52
Frigge skrev:Det borde inte vara någon fara att köpa en fräch begagnad vinkelväxel.
Se bara till att köpa en ny hylsa mellan låda och vinkelväxel när du byter. Hylsan är aldrig återanvändningsbar då det är just hylsan som går sönder i dom flesta fall med haveri mellan vinkelväxel och växellåda, man kan rädda vinkelväxeln om man i tidigt stadie märker att hylsan är dålig. Jag ska själv byta på min XC -01 i förebyggande syfte då hylsan glappar lite för mycket (märkte det när jag hade vinkelväxeln nere för byte packningar till Turboreturröret)

Var sitter hylsan ? Har kollat i vadis,ser växellåda,vinkelväxel men ingen hylsa.Sitter den månne inne i huset i vinkelväxeln ?På bilden jag har ligger vinkelväxeln på en bänk och ingen splines-axel sticker ut
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Frigge skrev:
born52 skrev:Frigge, tack för ett bra svar ska genast kolla upp de där med däcken,men de va då faen att dom ska va så känsliga
ALLA bilar med visco är känsliga för skillnad mellan fram o bakdäck.
Har du mindre däck bak kommer ju dom tvinga in högre fart i vinkelväxeln mot vad den ger ut på framdäcken vilket leder till ras.
Ja kolla däcken och återkom med infot här.
Sicken otur du har med nyinköpta bilen :cry:
Inte alla, visco kopplingen på volvo (och tex vw syncro) är ju urbota idiotiskt konstruerad. Någon har fått för sig att plocka bort mellandiffen och sedan tro att det ska funak att köra 100% av kraften genom en stackars viskokoppling.

Titta på flera japanare som tex mitsubishi och subaru som har viskokoppling OCH melladiff. Det funkar och tål massor med stryk då i princip all kraft går genom mellandiffen och viskon slipper stryk och därigenom kan göra riktig nytta.
av Frigge
born52 skrev:
Frigge skrev:Det borde inte vara någon fara att köpa en fräch begagnad vinkelväxel.

Var sitter hylsan ? Har kollat i vadis,ser växellåda,vinkelväxel men ingen hylsa.Sitter den månne inne i huset i vinkelväxeln ?På bilden jag har ligger vinkelväxeln på en bänk och ingen splines-axel sticker ut
Hylsan kan "fastna" på antingen växellådan eller vinkelväxeln när man delar dom. Om man kollar i Vida eller Vadis måste man kolla på växellådan för att hitta hylsan, är inte 100 på det men nästan. Den är inte speciellt bra utmärkt på bilden. Hylsan på min -01:a satt fast på vinkelväxeln när jag tog ner den.
av jbl
Kan medela att oljan till vinkelväxeln verkligen är en special olja. Oljan är special tillverkad av Castrol.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)