Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
#662245
Kör du på E85 och dessutom har Polestar så får man tanka rätt ofta. Jag har slutat titta på förbrukningen så har inga exakta siffror tyvärr.
av jpennerb
#662249
Motorljudet blir inget problem i varken MY09 eller MY10 iom utväxlingen då ljudet från däck och vinden tar över ganska omgående i högre farter.
Användarvisningsbild
av Camel
#662251
jakob94 skrev: /.../Jag åkte med en kompis i deras MY10, jag tror att den varvade cirka 3000 rpm i 170 km/h (kan det stämma?)
MY09 = 3500 rpm @ 170 km/h
MY10 = 2900 rpm @ 170 km/h
jakob94 skrev:Hur är förbrukningen när man åker i högre farter (dvs ej lagliga)? Till exempel marchfart 140 km/h?
V70II 2,5FT är en bränsletörstig bil i volym men volymförbrukningen är som bekant högre för etanol än bensin. Förbrukningen varierar mycket efter körstil. Jag kör inte snålt utan utnyttjar bilen prestanda ofta. För eco-driving finns lämpligare bilar än 2,5FT :wink:
Kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p649118
De senaste 2361 milen i min V70II 2,5FT MY11 manuell har jag tankat 2247,4 liter E85 och 887,9 liter bensin. Det blir 1,33 liter/mil bränsle i snitt.
Omräknat till enbart etanol blir min förbrukning i snitt ca 1,48 l/mil etanol (med omräkningsfaktor etanol/bensin = 1,4). Jag har för mig att förbrukningen i jämn fart 140 km/h är drygt ca 1,4 l/mil (etanol). Jag kör en 2,5FT MY11 manuell.
Användarvisningsbild
av Camel
#662252
Mellan V70II MY09 och MY10 uppdaterades elsystemet med bl.a. uppgraderad CEM. Nästan omärkligt för de flesta som äger en standardutsrustad bil men några skillnader finns, bl.a. är fler lampfunktioner på MY10 än MY09 styrda av elektroniska switchar istället för reläer t.ex. helljusen.
av jakob94
#662253
V70II 2,5FT är en bränsletörstig bil i volym men volymförbrukningen är som bekant högre för etanol än bensin. Förbrukningen varierar mycket efter körstil. Jag kör inte snålt utan utnyttjar bilen prestanda ofta. För eco-driving finns lämpligare bilar än 2,5FT :wink:
Kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p649118
De senaste 2361 milen i min V70II 2,5FT MY11 manuell har jag tankat 2247,4 liter E85 och 887,9 liter bensin. Det blir 1,33 liter/mil bränsle i snitt.
Omräknat till enbart etanol blir min förbrukning i snitt ca 1,48 l/mil etanol (med omräkningsfaktor etanol/bensin = 1,4). Jag har för mig att förbrukningen i jämn fart 140 km/h är drygt ca 1,4 l/mil (etanol). Jag kör en 2,5FT MY11 manuell.
Tack för ett bra svar! Har en automatväxlad MY09/MY10 ett högre varvtal än en manuellt växlad, vid samma hastighet?
Användarvisningsbild
av Camel
#662255
jakob94 skrev:/.../Det låter bekvämt att ha MY10's utväxling. /.../ - nästan försumbart motorljud.
Motorljudet är i regel inte hörbart ens i högre farter. Vägljud och vindbrus hinner ta över innan motorljudet pga av den höga utväxlingen (MY11). Men jag tror inte motorljudet är ett problem på MY09 heller eftersom även den har högre utväxling än vad som brukar vara normalt för ottomotorer.
Jag sammanfattade mina intryck om bl.a. buller, bränsleförbrukning och egenskaper i hög fart när min bil (MY11) hade gått 1100 mil i denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p547634
Användarvisningsbild
av Camel
#662260
jakob94 skrev:Har en automatväxlad MY09/MY10 ett högre varvtal än en manuellt växlad, vid samma hastighet?
Auto MY09 = 52,3 km/h @ 1000 rpm, medför 2103 rpm @ 110 km/h
Auto MY10 = 52,3 km/h @ 1000 rpm, medför 2103 rpm @ 110 km/h

Manuell MY09 = 48,6 km/h @ 1000 rpm, medför 2263 rpm @ 110 km/h
Manuell MY10 = 58,6 km/h @ 1000 rpm, medför 1877 rpm @ 110 km/h
av perhall
#662331
Motorn hörs inte ens i MY08 2,5T som är växlad 45,3 om jag minns rätt. En normal utväxling på en 200 hk stor kombi.

Lyckades köra den bilen på allt mellan 0,62 (fullpackad bil men extrem-eco, fiskörning på Gotland/Öland i draget av lastbilar som jag aldrig körde om) och 2,33 (hetsig stadskörning). Tror inte det finns många andra bilar som man får till en sån spread med./PH
av jakob94
#662453
perhall skrev:Motorn hörs inte ens i MY08 2,5T som är växlad 45,3 om jag minns rätt. En normal utväxling på en 200 hk stor kombi.

Lyckades köra den bilen på allt mellan 0,62 (fullpackad bil men extrem-eco, fiskörning på Gotland/Öland i draget av lastbilar som jag aldrig körde om) och 2,33 (hetsig stadskörning). Tror inte det finns många andra bilar som man får till en sån spread med./PH
Okej, jag kanske lägger för mycket fokus på utväxling, MY09 verkar duga utmärkt!

Edit: När jag kör vår V40 vill man gärna peta i en sjätte växel när man närmar sig motorvägsfart, det är därför jag är mån om att få ned varvtalet på vår nästa bil.
av perhall
#662510
En manuell 2,5T-08 = 3000 varv i 140 mätarfart, MY09 150 mätarfart, MY10 180 mätarfart... jag gissar att V40, som dessutom är 4-cyl, ligger på 3000 varv långt tidigare, i 120 eller ännu tidigare.../PH
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

På hur många bilar sitter det samma t&[…]

Testa med autosol.. den bearbetar bort material r&[…]

230fk går snålt

Så då borde jag kolla lmm så den[…]

Ja det är väl ingen hemlighet att jag fa[…]