Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Den takboxlösa resan är nu genomförd. På 2809 km svenska semsetervägar drack bilen upp 193,4 liter diesel, alltså 6,88 l/100km i snitt. Klart godkänt då jag inte lyckades motstå frestelsen att sätta den Polestartrimmade D5:an på prov. Körstilen blev "så snabbt som möjligt utan att riskera körkortet ellar mina medtrafikanters säkerhet", så för de 193 litrarna fick jag ett oändligt antal 70-140 fullgasaccelerationer för att hinna förbi nästa d....a husvagnstönt innan dubbelfilerna tog slut, samt låååånga sträckor i 140 km/h konstantfart på tomma vägar längs Norrlandskusten. Noterade för övrigt att man är mycket mer generös med hastighetsgränserna i Norrland; vägar som hade varit 70-vägar i Göteborg var 110-skyltade i Norrbotten.

En annan observation jag gjorde var att färddatorn i V60:n är mycket mer sanningsenlig än tidigare Volvodieslar jag haft. Blott 2% skillnad på datorns förbrukning och den jag själv räknat ut vid pumpen. V50:n jag hade visade alltid 20% för lite.
Norrland är det enda område i världen där jag legat bakom en polismotorcykel i 110 km/h på 90-väg, och efter att polisen gett mig några irriterade blickar vinkade han med armen för att visa "Kör nu om, då, ligg inte där och fega".

Intressant det där med färddatorn. Även på Volvo har de kanske insett att dieselförbrukningen inte uppmättes korrekt.
av MattiasD
Tzzzzzz skrev:Jag hade tidigare en liten diff vid pump och färddator men med Sensus 3.0 färdstatistik är den exakt mot pump.

Betyder det att bränslevärmarens förbrukning numera är inkluderad i färddators uppgifter?
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
MattiasD skrev:
Tzzzzzz skrev:Jag hade tidigare en liten diff vid pump och färddator men med Sensus 3.0 färdstatistik är den exakt mot pump.

Betyder det att bränslevärmarens förbrukning numera är inkluderad i färddators uppgifter?
Det kan jag tyvärr inte svara på. Får kolla det till vintern och se om det stämmer lika bra då
av MattiasD
Tzzzzzz skrev:
MattiasD skrev:

Det kan jag tyvärr inte svara på. Får kolla det till vintern och se om det stämmer lika bra då
Okej, annars är det väl ganska naturligt att färddatorn visar mer exakt nu, när det är varmt ute och på långresor, än när det kallt då bränslevärmaren måste gå (om nu den fortfarande inte inkluderas i färddatorn).
Användarvisningsbild
av Tzzzzzz
Betyder det att bränslevärmarens förbrukning numera är inkluderad i färddators uppgifter?[/quote]
Det kan jag tyvärr inte svara på. Får kolla det till vintern och se om det stämmer lika bra då[/quote]

Okej, annars är det väl ganska naturligt att färddatorn visar mer exakt nu, när det är varmt ute och på långresor, än när det kallt då bränslevärmaren måste gå (om nu den fortfarande inte inkluderas i färddatorn).[/quote]
Men nu får ac:n gå istället, men den har kanske alltid varit med i färddatorn

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]